Sunday, January 28, 2007

 

Bioscoop en Extended Service Plans

Vandaag een paar uurtjes meegelopen met een bioscoop manager. Dat ging wel goed denk ik. Hij was althans erg onder de indruk van hoe ik alles uit het oogpunt van de gasten bekeek en op die manier mensen aanstuurde om hun werk goed te doen. Dat kwam hij niet vaak tegen en dat was wel wat ze nodig handen. Ehm, bedankt denk ik? Hij zou graag met mij samenwerken en gaat dit ook aan het kantoor doorgeven. Met een beetje geluk komt het wel goed met die positie. Volgende week weet ik meer. Ik wil deze positie echt heel heel erg graag. Maar even afwachten nog. Het zou echt heel mooi zijn. Want dan kan ik eindelijk weer eens wat gaan doen met mijn Recreatie Management degree (ik wilde Graad typen maar dat klinkt in ene zo raar), daar heb ik tenslotte voor gestudeerd. Zoals ik al zei even afwachten nog...

Verder ben ik nog steeds op zoek naar een auto. Het zal een tweedehands worden want ik heb geen credit score en kan dus niet lenen. Zelfs niet tegen het allerhoogste tarief (iets van 20% denk ik). Kan wel weer als ik een baan heb, maar dan koop ik toch maar liever nu even een goedkope tweedehands. Ik zie het namelijk niet zo zitten om voor een jaar of 5 te tekenen voor een mega hoge auto lening elke maand. De autos waar ik naar kijk zitten echter wel onder de 40000-45000 miles (ik wil er nog wel een jaar of 3 mee kunnen rijden in theorie) en het wordt denk ik of een Kia Rio of een Dodge Neon. Maar goed, nu hoor ik overal waar ik kom (Carmax, dealers, Enterprise (naast huren ook 2ehands verkoop) ) over Extended Service Plans. Wat ik hiervan begrijp is dat je voor een x-bedrag een plan koopt. Valt je motor dan uit elkaar of je transmissie is in de soep gedraaid, dan betaal je slecht $75 voor de reparatie in plaats van vele duizenden dollars. Echter... om dit plan geldig te houden, moet je wel voor je reguliere beurten komen. Deze vallen niet onder het service plan en die moet je dan alsnog betalen, evenals de vervangen onderdelen. De beste man bij Carmax had het erover dat die Plans beginnen vanaf $1000 (afhankelijk van het merk, km-stand, eventuele garantie van fabrikant, staat van de auto etc). En dat moet je wel meteen erbij betalen. Ik krijg een beetje het idee dat zo’n Extended Service Plan een beetje een wassen neus is? Of zit ik daar helemaal verkeerd mee? Ik bedoel als de motor stuk is en vervangen moet worden, en/of je transmissie is naar de maan, is het dan geen tijd om een nieuwe auto te kopen??? Dat zou ik wel doen althans. De reguliere service beurten laat ik zowiezo uitvoeren. Dat deed ik in Nederland ook en dat zal hier niet anders zijn. Bij Enterprise krijg ik overigens standaard een garantie van 1 jaar of 12000 miles mee (bovenop de miles die de auto al gereden heeft dus) en een jaar lang Road Side Assistance van de AAA. Dat geeft me wel iets meer vertrouwen dan de CarMax eigenlijk.

Verder ben ik op internet “Midas” tegengekomen. Een bedrijf dat service beurten voor autos verzorgt. Ik was namelijk op zoek naar een soort van Kwikfit. Ik wilde er eigenlijk proberen achter te komen wat de prijzen van onderhoudsbeurten zijn. Dat stond dus niet op de site. Wat me op de site van dat bedrijf aansprak was dat er verschillende soorten olie zijn (dat wist ik) en dat als je auto eerst jarenlang een bepaalde type heeft gebruikt, dat het wel eens zo kan zijn dat als de auto meer dan 120000 km (75000 miles) gelopen heeft, dat je een andere soort olie moet gebruiken, om de motor beter te laten draaien. Ik weet dus compleet niks van autos, en als ik dan zo’n tip lees denk ik “Kijk die mensen denken mee”. Moet ik wel heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit een auto gehad heb in Nederland die meer dan 130000 km heeft gereden.

Nu even niets meer te melden. Hopenlijk heb ik snel een baan, auto en apartment. Dan kan ik eindelijk hier mijn eigen plekkie creeeren en lekker mijn leven hier gaan opbouwen.
En met de Ikea in de buurt kan ik mijn eigen meubels weer kopen. Dat geeft wel een lekker gevoel. Dat geeft toch een bekend gevoel als je dan straks je deur opent naar een dag hard werken en de bekende meubels weer ziet. Even voor de goede orde, ik heb geen heimwee. Het verbaasd me zelfs eigenlijk hoe weinig ik naar Nederland verlang. Dat klinkt lullig maar zo bedoel ik het niet. Ik mis mijn ouders, opa en oma, tantes, ooms, neven en nichten en al mijn vrienden die nog in Nederland zijn wel enorm natuurlijk. Maar gelukkig is daar MSN (met camera), e-mail en telefoon voor. Dat maakt het wel een stuk makkelijker. Maar verder heb ik echt wel het idee dat ik hier thuishoor. De stukjes vallen in ene op hun plaats. Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Een lerares van mij heeft ooit opgemerkt dat ik in een vorig leven vast Amerikaan geweest moet zijn. Wie weet ;-) Ze vond me namelijk erg gedreven om in Amerika terecht te komen. Maar het is me mooi wel gelukt. Zowel mijn uitwisseling, als stage als nu. Ik ben echt bevoorrecht. Ok er zijn af en toe wat hindernissen die genomen moeten worden, die erg frusterend kunnen zijn (geen credit score dus geen lening, geen lening dus geen opbouw van die score etc...) maar ja daar komen we ook wel weer uit. Het is even een kwestie van door de zure appel heen af en toe. Maar dat hoort bij emigreren. Ik hoorde vandaag zelfs dat mijn aanvraag voor een secured credit card is geweigerd. Snappen doe ik het niet maar er zal wel een reden voor zijn dan. Waarschijnlijk was mijn saldo op dat moment nog te laag. En ik had nog zo gevraagd moet ik meer storten voor die aanvraag. Nee dat hoefde nog niet. Maar daar ga ik wel weer een keer achterheen als ik een baan heb. Zonder baan lijkt het hier toch niet echt veel zin te hebben om dat soort dingen te gaan regelen. Ik had het idee dat een en ander toch wel makkelijker had moeten gaan, maar hier in California dus niet. Misschien is dat in andere Staten ook zo? De opstartkosten vallen hierdoor wel even hoger uit dan aanvankelijk gedacht. Misschien iets voor de toekomstige emigranten onder jullie. Mijn situatie is uiteraard anders dan die van jullie, maar ik wilde het toch even meegeven.

Hhm toch maar eens naar Sacramento rijden, misschien even bij Arnold op de thee. Ik bedoel hij en ik allebei emigrant, dan moeten we toch iets kunnen regelen?!?!? I’ll be back ;-)

Comments:
Ik was laatst in Sacramento voor m'n werk en ben naar de capitol gegaan en werd mij verteld, dat Arnold heel weinig in Sacramento is. Hij spendeert de meeste tijd in L.A. Fantastisch dat je binnenkort een baan hebt! De krediet kwestie lost zich binnenkort snel op, wanneer je een bankrekening hebt en bills betaald met een baan dan zal je binnen 6 maanden krediet opgebouwd hebben...

Veel success
 
Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Maar heimee en het verlangen om een normaal huis met je eigen spullen te hebben is inderdaad niet hetzelfde. Je hebt het geveol dat het dan pas echt begint. Ik duim mee voor die baan. klink bijzonder goed!

gr Petra
 
Grappig dat Arnold meer in LA is nu. In het begin was het dacht ik andersom.

Ja ik kan echt niet wachten om mijn eigen dingen weer om me heen te hebben. Ok ik moet ze dan wel kopen maar dat maakt niet uit.

Leven in een hotel is praktisch maar het zal nooit een thuis worden.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?