Saturday, January 06, 2007

 

Veilig aangekomen in de USA

Allereerst:

Een gelukkig en gezond 2007 aan iedereen. 2007 alweer, de tijd vliegt.

Verder even een mededeling van huishoudelijke aard. Ik ben dit in een US versie van Word aan het typen. Ik heb nu wel als taal Nederlands geselecteerd, maar ik heb niet het idee dat de PC dit oppikt. Bij voorbaat excuses dus voor niet herstelde type fouten want die staan er vast in ;-)

Na een hectische 6 weken sinds ik gehoord heb dat ik definitief naar de USA mag vertrekken, ben ik nu in Los Angeles aangekomen. De afgelopen dagen heb ik gebruikt om wat kleine dingetjes te regelen en bij te komen van de jetlag en de afgelopen hectische weken. Hier volgt een verslag van de afgelopen dagen in Los Angeles.


Maandag 1 januari 2007

Door mijn ouders naar Schiphol gebracht. Om 9.00 uur de koffers afgegeven en met mijn ouders wat op Schiphol rondgelopen en koffie gedronken. Om 11.00 uur was het tijd om ‘afscheid’ te nemen en bij de douane in de rij te gaan staan. Althans dat dacht ik. Het zou daar erg druk worden en om 11.50 uur zou ik al gaan boarden. Tja dat vliegtuig wilde ik natuurlijk niet missen. Dus om 11.00 uur bij de douane in de rij. Het ging echter ondanks de rij die al behoorlijk aan het vormen was, vrij snel en om 11.20 uur was ik al bij de gate. Flink balen want die extra tijd had ik wel even anders willen spenderen op dat moment. Gelukkig zijn daar dan altijd de vrienden die net op het goeie moment bellen. Thanks guys en merci beaucoup ;-)

Om 11.50 uur was er nog geen teken dat we konden boarden. Sterker nog we konden de wachthal nog niet eens in. Er stond een grond stewardess klaar, maar die kon of mocht de deur niet open doen. Pas om 12.15 uur kwamen de beveiligingsmensen, en kwam de vlucht crew langzaam aanlopen. Om 12.25 uur ging dan eindelijk de deur van de wachtruimte open. Hier vind dat de controle ivm de nieuwe EU regels plaats. Ik vloog met het merendeel Amerikanen die kennelijk niet op de hoogte waren en er kon dus heel wat vloeistof weggegooid worden, tot grote ergernis van een groot aantal mensen. Het is natuurlijk ook raar. Op de heenweg vanuit de US mag je nog vanalles meenemen, ga je terug waar je vandaan kwam dan mag het in ene niet meer. Ok het staat wel overal aangeplakt op Schiphol maar als zijnde “New E.U rules”. Als je naar de U.S. vliegt en niet ergens binnen de E.U zou je er dan acht op slaan denkende dat het toch niet voor jou is want je vliegt immers naar de USA?

Ondanks de (in mijn idee) late start met boarden vertrok het vliegtuig om 13.23 uur. Slechts 3 minuten later dan gepland. Vanwege de meewind op de heenweg zouden we echter 20 minuten eerder op LAX aankomen. De vlucht zelf was prima. De start en take off van Schiphol was toch nog even slikken. Niet omdat ik bang ben voor vliegen, integendeel. Ik besefte in ene dat ik Nederland voor een zeer lange tijd achter me laat. En dat deed me toch wel wat vreemd genoeg. Iets wat ik zelf niet verwacht had. Gelukkig voor het eerst eindelijk eens wat kunnen slapen in het vliegtuig.

Om 15.00 uur plaatselijke tijd op LAX geland. Ik was helemaal verheugd dat ik nu in de rij mocht staan voor de Permanent Residents en US Citizens. Ja mooi niet dus. Ik werd alsnog verwezen naar de Visitors rij. Pas een volgende keer mag ik in de andere rij werd me verteld. Nou vooruit dan maar. Gelukkig werd er ook net een tweede rij voor visitors geopend dus veel maakte dat dan ook niet meer uit. En ik wist meteen dat ik in Los Angeles was aangekomen. Voor me in de rij op een meter of drie afstand, stonden Sean Austin (o.a. LOTR) en Hugh Laurie (o.a House MD). En op een paar Nederlanders na die stonden te fluisteren, schonk niemand er echt veel aandacht aan. Grappig.

Toen was het mijn beurt om me bij de douane beambte te melden. Deze controleerde mijn paspoort, heette me welkom in de USA en vertelde me toen dat ik even met hem mee moest lopen naar Immigration. In een aparte wachtruimte moest ik mijn papieren afgeven. Deze werden gecontroleerd en ik moest mijn vingerafdruk van mijn rechter wijsvinger, met ouderwetse inkt, afgeven. Dat was het. Ik hoefde geen vragen te beantwoorden en ook de originelen van de documenten in de Consulaat envelop niet te laten zien. Mij best. Het hele proces ging dus best snel. Om 16.00 uur werd ik welkom geheten door mijn neef en nicht en hun dochter.


De rest van de week


Ik ben hier pas 5 hele dagen maar het lijkt al veel langer. Afgelopen dagen heb ik gebruikt om mijn social security card te vernieuwen, een bankrekening te openen, een mobiele telefoon te regelen (vooralsnog prepay van Cingular omdat ik nu op een tijdelijk adres zit, wie weet waar ik straks uithang), een laptop, en bij te komen van het tijdsverschil en het hele geregel van de afgelopen weken nog in Nederland. Het is allemaal best nog wel snel gegaan. Het is maar een week of 6 geleden dat ik op het consulaat stond. Ik besef ook nog niet helemaal dat ik nu permament in de USA ben en niet meer terug hoef. Ik ben heel blij dat ik hier ben, maar ik besef nog niet helemaal dat ik niet meer terug hoef en echt mag blijven hier. Dat besef komt denk ik pas goed als ik straks mijn eigen apartement heb, mijn eigen auto rij en een baan heb en echt hier mijn leven op ga bouwen.

Van de week ga ik beginnen met solliciteren, op een apartement af en auto’s kijken. Het werd me even iets teveel geregel om daar van de week al mee te beginnen. Ik heb een huurauto en onderdak dus een week later moet ook kunnen. Officieel moet ik overigens binnen 10 dagen een CA driver’s license aanvragen. Heb daar een probleempje mee. Ik heb een huurauto en mag daar zonder toestemming van het verhuur bedrijf niet mee afrijden. En ja huur ik kreeg vand e bambte dus geen toestemming. Ja het mocht wel, maar je schijnt een ondertekende verklaring te moeten hebben en daar wist hij dus niets vanaf. Dus van de week maar even contact opnemen met de DMV over hoe en wat. Desnoods doe ik vast theorie examen als dat kan en wacht ik met afrijden tot ik mijn eigen auto heb.

Vandaag (zaterdag) heb ik al wat rondgereden in Orange County (Costa Mesa, Fullerton, Orange, Anaheim en Huntington Beach). Het beviel me wel daar. Morgen en eventueel Maandag ga ik even rondrijden richting San Fernando Valley met Burbank, Sherman Oaks, Pasadena en de Beach cities in South Bay (Redondo Beach, Torrance etc). En dan kijken welke area me het meeste trekt om te gaan wonen. Ik heb wel gezien dat Orange County kwa huren toch wel goedkoper lijkt te zijn dan Los Angeles County met de Beach cities. Ach ik zie wel. Ik hoef nog niet te beslissen. Orange Country trekt me vooralsnog wel. Disney zit er in de buurt, veel resorts, en Burger King is daar enorm aan het uitbreiden plus Taco Bell heeft er zijn hoofdkantoor. Met mijn opleiding Recreatie Management en ervaring als Restaurant General Manager Fast Food, moet ik toch wel ergens daar (bij voorkeur in de recreatie maar anders weer fast food) een baan kunnen krijgen. Maar dat is pas voor van de week. Nu neem ik even wat rust dit weekend.

Ik heb naast het wezen rijden in Orange Country ook een bezoekje gebracht aan de Ikea in Costa Mesa. Dat was even een heerlijk puntje van herkenning. Het is inderdaad precies hetzelfde daar. Dezelfde grappige namen, dezelfde indeling (roltrap naar boven en dan weer naar beneden voor de winkel met keukenspullen etc), zelfs de Zweedse gehaktballetjes staan op het menu in het restaurant. Ik kan eigenlijk mijn eigen inboedel die ik in Nederland van de hand heb gedaan, hier weer terug kopen. I love IKEA LOL. IKEA zit hier overigens ook in Burbank, Covina en Carson.

Op mijn mobiele telefoon heb ik nu ook een camera zitten. Best wel handig als je onderweg wat leuks tegenkomt. Geen idee of het redelijk van kwaliteit is, het is denk ik een VGA camera. En nu nog zien uit te vinden hoe ik de foto’s van de camera kan krijgen. Volgens de verkoopster was het heel simpel een USB kabeltje erop ansluiten. Ja...dat werkt dus niet. Hij vraagt ook om software en die zat er dus niet bij. Volgens de handleiding moet ik die apart kopen.....Dat zien we van de week dan wel. Ik heb nog wel een andere digitale camera maar uiteraard zit de software daarvan als het goed is in een doos die is opgestuurd...handig. Dus het weblog blijft voorlopig nog even foto-loos...

Comments:
Leuke post!!! Goed om te horen dat tot nu toe alles goed gaat daar.
Blijf vooral updates geven!
 
Welcome to America

Zo te lezen ben je al aardig aan het regelen geweest. Misschien kun je ook bij Universal Studios gaan kijken voor een baan, daar zijn ontzettend veel mensen aan het werk in jou gebied.
Leuk om te lezen en good luck.
 
Ik ben niet gauw jaloers...maar nu.
Na..je bent in iedergeval goed aangekomen, en succes met het zoeken naar een baan, woning en auto. Keep posting!!!!!!!
 
Hey Sue:

Welcome to the USA!!! Blips heeft gelijk qua Universal Studios (mischien kan je dan een apartmentje huren in Studio City of Toluca Lake, allebei gave buurten in the Valley).

Heb je al een resume, etc.? Ik deed dit nl "for a living" resumes schrijven voor werkzoekenden etc. Ik zou dit natuurlijk gratis doen. Sue, Ik wens je veel success en als je vragen hebt, bel me maar op m'n cel 323.445.8485!!!

Fellow Ex-Lelystedeling Xerxes Croes
 
Of natuurlijk een kop koffie bij Starbucks or Peets!!! Ik geloof dat bij jou in de buurt ze ook veel Tanner's coffee hebben, wat heerlijke koffie is.

m'n e-mail is xerxes_c@hotmail.com

Mazzel
 
Sue, wat fijn dat je daar nu aangekomen bent en dat je nu eindelijk je eigen leventje kunt gaan opbouwen! Moet erg spannend zijn allemaal!! Heel veel succes dan ook de aankomende tijd en ga vooral door met bloggen ;-)
 
Welcome to the USA!!!
Veel succes met het geregel allemaal.
 
hey susanne,
goed aangekomen dus, als het een troost is, wij hebben hier ook een paar baaldagen gehad, bob heeft 2 weken geleden een ongeluk gehad, schouder op 3 plaatsen gebroken, Vespa 'total-loss', wij hadden ons feestdagen anders voorgesteld, maar het is nu zo,
ik wens je in alle geval veel succes bij het zoeken naar een appartementje en een fijne job
groetjes van ons beide!!!
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?