Tuesday, February 13, 2007

 

De eerste twee dagen op mijn eigen apartement

Maandag 12 februari 2007:

Dat was vannochtend even heel erg raar. Ik deed mijn koffer in de auto, checkte uit bij het hotel en reed naar mijn eigen apartement ipv naar het vliegveld. Er klopt dan voor mijn gevoel toch iets niet. Maar dat is nu juist het leuke, het klopt nu juist allemaal wel en ik mag lekker hier blijven. Ik denk dat ik dit over een jaar ofzo pas echt ga beseffen. Het langst wat ik achter elkaar in de VS ben gebleven is 10 maanden voor mijn stage destijds en toen moest ik terug. Nou ja moest, visum technisch had ik met een visum voor 12 maanden nog twee maanden langer kunnen blijven, maar dat kon voor school niet. Ik denk pas als die tijd verstreken is (over 10-12 maanden), dat ik dan pas echt besef dat ik hier mag blijven. Dus dat duurt nog even. Tot die tijd staat er nog veel te gebeuren. Vrijdag a.s heb ik mijn eerste werkdag voor de bioscoop. Ik heb er echt heel veel zin in. Maar vind het ook erg spannend allemaal. Je begint toch weer aan iets nieuws, alleen dan dit keer in een heel ander land. Ik ben dan wel niet onbekend met Amerika maar toch.

Als jullie dit lezen is mijn internet inmiddels aangesloten. Nu zit ik echter nog op een apartement zonder TV, internet en vaste telefoon. Het is slechts voor een dag maar zo vreselijk saai LOL. Nu merk ik weer even hoe afhankelijk ik eigenlijk geworden ben van dat soort dingen om ontspanning te zoeken. Ik heb ook wel boeken bij me maar heb even de rust niet om die te gaan zitten lezen. Komt wel weer een keer. Het apartement is nu bijna ingericht. Ik moet nog een paar kleine dingen in elkaar zetten als een boekenkast (nou ja klein) en een nachtkastje. Doe ik morgen wel als ik aan het wachten ben op de Cable Guy.

Ik merk ook dat ik heel erg moet wennen aan de stilte hier, vreemd genoeg. Ik zit op een apartementen compex (nou ja compex het is alleen een gebouw) waar de medebewoners heel stil en rustig zijn. Je hoort elkaar wel maar de normale dingn als geroezemoes als iemand aan de telefoon zit, of de kraan aanzet dat soort dingen, of de TV als iemand zijn deur opent. Ik heb nog nergens keiharde muziek kunnen ontdekken (even afkloppen LOL). Waar ik woonde in Nederland werd ik daar echt gek van. Vooral zomers als het mooi weer was. Alle ramen gingen open, muziek extra hard en dan de een tegen de ander. En als ze nou allemaal dezelfde muziek speelden...En daar zit je dan tussen in je tuin. Maar hier, helemaal niks. Ook in de buurt zelf niet. Heerlijk. Ik heb het daarmee echt getroffen. Er zullen vast complexen zijn waar je deze rust niet hebt.


Dinsdag 13 februari 2007:

Het is nu 13.20 uur in Los Angeles. Een goede vriend heeft vannochtend voor mij een TV afgeleverd, mijn boekenkast, stoel en ladeblok zitten inmiddels in elkaar. En ik heb een beetje opgeruimd. De boel is nu een beetje toonbaar. Van de week ga ik nog even terug naar de Ikea. Ik wil er nog een klein lade blok bij. Dan heb ik wat meer opbergruimte. De ene gebruik ik dan om de printer bovenop te zetten en de tweede als nachtkastje. Nu is het wachten op de Cable Guy van TimeWarner om TV en internet aan te sluiten en de AT&T guy voor de telefoon. Nu mijn bed en meubilair er staat valt het met de ruimte best mee. Ik had verwacht dat de boel meer op elkaar zou staan. Moet ik er wel bij zeggen dat ik geen bank heb genomen. Dat scheelt waarschijnlijk ook. De bank bewaar ik wel voor als ik over een jaar ofzo een apartement met een aparte huis-en slaapkamer heb. Wacht even denken jullie nu...je zit er net en denkt nu al over verhuizen...ja en nee. Nee want ik zit hier inderdaad net, maar ja want ik zie mezelf ook niet jaren lang op een studio wonen. Het hangt allemaal even af van hoe het een en ander het komende jaar gaat lopen.

Morgen (woensdag) ga ik in elk geval even lekker een dagje Disney doen. Even lekker weg. Donderdag ben ik dan thuis en moet ik nog wat dingen regelen (er staan o.a. nog een tiental dozen bij mijn neef en nicht in de garage) en dan vrijdag dus aan het werk.

Net even de kachel aangezet. Nee ik wordt niet al een echte Amerikaan. Het apartement is een beetje koud. Ik zit ook aan de schaduw kant heb ik het idee, dus het zonlicht wat anders naar binnen schijnt verwarmd ook niet. Op zich in de zomer niks mis met een koel apartement. Ik heb helaas geen airco, wel een plafond ventilator dus even afwachten wat het wordt straks.

Hier verder alles goed. Ben nog steeds aan het wachten op de Cable en Phone Guys.

Inmiddels (het is nu wat later) heb ik kabel TV en kabel internet. Van de Phone Guy nog niks gezien of gehoord. De telefoon heeft ook nog geen verbinding. AT&T al gebeld, maar die gaven aan dat ik toch echt tot 8 uur moet wachten vanavond. Fijn. Mijn apartment manager kwam net dat ik AT&T maar moest cancellen en voor Vonage gaan. Veel goedkoper. Ja dat klopt, maar geen idee of Vonage goed is. Het is VoIP en daar wil ik toch eerst even zeker van weten of dat allemaal goed werkt hier. In Nederland was het met UPC wel ok, maar lag de lijn er ook wel eens uit. Met andere aanbieders was het behoorlijk bagger heb ik gehoord. Bovendien lijkt het me niet zo’n goed idee om nu meteen al een service te cancellen. Hoewel als ik om 8.01pm nog niet ben aangesloten en daar wel de hele morgen en middag voor ben thuisgebleven terwijl ik genoeg andere dingen te doen heb, dan cancel ik AT&T en probeer ik Vonage wel. Maar het is nog geen 8 uur LOL. Het begint alleen wel krap te worden. Ik heb net gebeld. Als ik om 8.00 uur nog niet kan bellen dan moet ik ze terug bellen. Kennelijk had ik er toch niet voor thuis hoeven blijven. Beetje balen maar ok. Vanmiddag had ik toch niet weggekund ivm internet en TV maar vanmorgen had ik dan nog even boodschappen kunnen doen en naar de IKEA. Ach ja als ik straks maar telefoon heb want dat pre-pay bellen valt best wel tegen LOL.

Ben net ook door de bioscoop gebeld. Alles gaat nog steeds goed. Vrijdag ga ik beginnen van 1pm tot 9pm. Verassing.....de werkdagen zijn 8 uur per dag en 40 uur in de week. Het kan alleen wel eens voorkomen dat je op een vrije dag voor een vergadering terug moet. Nou ja dat is dan niet anders. Ik ben uitgegaan van 50 uur in de week en daar nog vergaderinge bovenop. Dus het scheelt hoe dan ook. Dan is het helemaal niet slecht LOL. En ik heb net een duur broekpak gekocht 90 dollar (ik vond dat best duur), blijkt dat ze toch pakken bestellen en je alleen voor de eerste week (misschien ook de tweede) een eigen pak nodig hebt. Ach ja het is even niet anders. Alle kaartjes zitten er nog aan dus ik kan hem nog inleveren eventueel LOL. Ik heb hier een zwart broekpak (het moet dus zwart zijn voor de bios) en ergens in een doos zit er nog een. Maar dat zijn er maar twee. Als ik daar een of twee weken mee moet doen, dat wordt denk ik wat lastig. En daarbij...ze zijn ook al wat ouder dus een ander pak erbij kan nooit kwaad. En deze was dan wel “duur”, maar zo voelt hij ook. Goed kwaliteit pak dus.

Het enige wat ik nog moet halen zijn witte blouses. Maar dan van die leuke Oxford type dus van boven tot onder met knoop, niks geen open kraag. Vind ik niet erg maar probeer daar maar eens aan te komen (ook hier moeilijk net als in NL). Althans ik heb nog niks kunnen vinden. En in Nederland had ik dus een kast volhangen (nou ja da’s ook overdreven) met die dingen. Ik kan me alleen niet meer voor de geest halen of ik ze nu wel of niet heb meegenomen. In mijn koffer zaten ze in elk geval niet. Misschien in een van de dozen die ik van de week op ga halen. Morgenochtend maar even naar Target voordat ik naar Disney ga, kijken of ze daar misschien iets hebben wat er op lijkt. Mervyns, H&M (ja die zit hier ook), JC Penney, TJ Maxx hadden dat allemaal niet. Althans niet in mijn maat of zelfs maar een maatje groter. Ach in het ergste geval haal ik even een mannenblouse en leg het uit. Wat het moest er per definitie wit zijn en absoluut met knoop tot aan het boord. Tja als er niks anders is...en het is dan maar voor twee weken.

Het is inmiddels bijna 8 uur en nog steeds geen telefoon. Net gebeld met AT&T, nu werd me verteld dat de telefoon wel al is aangesloten als sinds 11 uur vanmorgen maar dat er dan iets mis is met de telefoonlijn of aansluiting en dat moet mijn landlord regelen. Ja had je me dat niet kunnen zeggen toen ik vanmorgen belde dat de aansluiting al geregeld is en dat het probleem dus ergens anders moet liggen. Grrr. En daar ben ik dus vanmorgen voor thuis gebleven. AT&T blijkt ook een opzeg termijn te hebben van een maand dus geen contract. Zodra ik weet dat de lijn werkt, zeg ik AT&T maar op en ga voor Vonage. De customer service van AT&T bevalt me nu al niet. Dus dan kan ik net zo goed voor wat goedkoper gaan straks. Maar goed ondertussen heb ik nog steeds geen telefoon. Morgen meteen maar de manager bellen. Die ga ik hier nu niet meer voor bellen. Bovendien ik ben bek af en duik lekker vroeg mijn bed in met een kop warme thee en de TV aan. Morgen weer een dag. Als ik hem morgen om 8 uur meteen bel, gaat hij er ook achteraan en dat is wat mij betreft vroeg genoeg. Nu kan ook hij er toch niks aan doen dus waarom die man zijn avond verstoren. Hij doet al zoveel.

Ik zal van de week overigens even wat fotos nemen van het ingerichtte apartement LOL

Ik ben vergeten een foto te nemen van een gat in de muur. Ik kwam gisteren thuis en het viel me op dat er in een hoek zoveel stof lag. Toen zag ik in ene een gat zitten van ik denk 3-4 cm in diameter. Ze zijn aan de andere kant bezig met renoveren en kennelijk met de boor uitgeschoten. Je kon wel meteen mooi de constructie van een Amerikaanse tussenmuur zien. Het stelt echt niks voor. Je kan hier echt letterlijk een gat in de muur slaan als je een beetje kracht hebt. Juist daarom valt het me zo mee dat je hier bijna niks hoort. Ik vertelde het mijn landlord (van het gat) en die heeft na ik weet niet hoeveel keer excuses gemaakt te hebben, er meteen voor gezorgd dat het weer gemaakt werd door de veroorzakers, en het stof werd opgezogen. Die constructie werker heeft ook excuses aangeboden en dat zoiets bijna niet gebeurt. Het geeft niks, kan gebeuren. Ik was allang blij dat het zo snel werd opgelost.

Ondertussen heb ik nog steeds geen thee gezet LOL. Dat ga ik nu maar even lekker doen. Of beter nog een heerlijke beker warme chocolade melk met gedroogde marshmellows. De echte marshmellows komen er ook nog wel aan binnenkort LOL.

Oh en voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar mijn gewicht...ik ben drie kilo afgevallen. Althans volgens de Ikea weegschaal die zowel Amerikaanse ponden als kilos aangeeft. Maar het klopt wel denk ik. Het zal geen 3 kilo zijn maar een kilo toch wel. Hoe dat kan met al dat buiten de deur eten van de laatste weken...nou heel simpel die porties hier zijn zo groot dat is meteen lunch en dinner in een voor mij. En ik ben zo druk bezig geweest met dingen regelen dat ik soms pas om 2 of 3 uur ’s middags lunchte. Ja dan kan er helemaal geen dinner meer in LOL. Maar alles gaat verder goed hoor. En...ik heb hier nog geen Dunkin Donuts of Krispy Kreme (ook donuts) ontdekt. Geloof me dat maakt ook heel veel uit LOL.

En dan is het nu toch echt tijd voor thee...

En morgen Disneyland...

Comments:
Moet je soms een telefoon nog inpluggen voordat hij het doet (lol)
 
Haha... je hebt het maar druk!!!

Wel heerlijk geschreven en ik leefde helemaal met je mee.

Succes morgen met je nieuwe baan. Ik hoop dat je het heel erg naar je zin zult hebben, dan komt de rest allemaal vanzelf wel.

Ja, dat pre-paid telefoneren is hier echt 10 keer niets. I know... Wij moesten om de dag een nieuwe belkaart kopen van $75 dollar!!!

De broer van mijn vrouw (toen we nog in Illinois woonden) belde ons 10 keer per op vanaf zijn werk om te vragen of alles nog goed ging. Zelf belden we er zelden mee, maar de belkaart was wel op!

Ja, hier gaat ook je beltegoed eraan als je gebeld wordt. Wisten wij veel...

:(

:)
 
Wat heerlijk om weer je eigen stekkie te hebben. Wij volgende week en ik heb echt je verhaal met voorpret zitte lezen.

Veel succes vrijdag

gr Petra
 
LOL ja de telefoon was ingeplugd, en de stekker zat er ook nog een keer in.

Ik heb inmiddels wel telefoon. Er bleek hier in het apartement iets te zijn, maar dat was heel snel opgelost door de manager.

Kan ik eindelijk op een gewoon nummer gebeld worden. Scheelt weer prepay kosten. Moet ik alleen mensen wel op de hoogte stellen van dat nummer LOL. Dat je hier ook betaald als je gebeld wordt of een SMSje ontvangt daar moet ik echt wel aan wennen.

Disney was ook heerlijk. En verslag volgt later nog. En ik heb meteen op mijn CA rijbewijs maar een jaarpas voor CA residents gehaald. Nu kan ik dus op vrije dagen naar Universal, Disney en het strand schijnt hier ook vlakbij te zijn LOL.

Morgen mijn eerste dag werken hier en ik ben best een beetje nerveus. Maar dat komt vast wel goed.

Ik ga nu lekker Grey's Anatomy kijken. 2e aflevering van een 3 delig verhaal ofzo.
 
He..Sue wat denk je van een walkie-talkie..in ierdergeval heel veel succes met je nieuwebaan..en beval je autootje je nog steeds?
 
Gelijk lekkere reclame voor AT&T lol. Moet je eigenlijk in de US de cable guy etc (die dus dingen bij je thuis installeren) ook een tip geven? Handig om te weten voor later .

Dat hele "betalen als je zelf gebeld wordt" lijkt me erg raar, had het al gehoord maar blijft nog steeds vreemd in de oren klinken.

Over een tijdje kun je bijvoorbeeld een post maken met alle verschillen tussen NL en US die je tot nu toe hebt ontdekt (bijv. dat betalen als je gebeld wordt etc). Is weer handig voor de mensen die nog naar de US moeten vertrekken whaha ;)

Nog 2300 te gaan en dan zitten wij ook in LA. Hopelijk krijgt Azie een super boost.
 
Muke we blijven duimen voor die super boost.
Het komt er echt wel, duim je ook voor ons voor de 5de en 12de Maart?
Als inderdaad zo is dat "owner pays calls", zullen we snel arm worden, als er een family veel met elkaar belt, nou dan zijn wij dat wel...LOL
 
@Wim:
Ja de auto bevalt nog steeds. Ik merk nu alleen wel wat kleine dingen zoals dat dingetje waar je je zonneklep inklipt aan de bovenkant is afgebroken. Niet echt handig. Kwam ik ook pas achter toen ik voor de eerste keer de zonneklep gebruikte, hij hangt nu dus alleen aan een kant vast. Ik denk dat ik dat klipje van de passagiers kant wel kan overzetten naar mijn kant. Maar ja nooit op gelet natuurlijk. Dat soort dingetjes. Wel zonde. En ik kan nergens de asbak vinden. Niet dat ik rook (verre daarvan) maar toch soms heb je een papiertje of wat dan ook dat even weg moet. Tja ik weet dus niet waar LOL. Lijkt me ook niet logisch als er geen asbak zit. Ik bedenk me net dat er volgens mij ook geen sigaret lighter in zit. Kan me niet herinneren LOL. Er zit wel zo'n gat waar je een stekker in kan doen voor mobiel bellen etc, maar de lighter zelf is afwezig.

@Muke
Ik heb de Cable Guy wel getipt. Op advies van mijn nicht en een vriend hier. Evenals de Ikea delivery mannen. Ik heb het maar op 10 dollar pp gehouden. En de mannen van Ikea hebben nog elk een blikje cola gehad, die liepen me toch te zweten met zijn tweeen. Het was ook heet die dag.

Goede tip van die verschillen lijst. Daar ga ik zeker binnenkort even aan werken. Zal wel een work in progress worden want ik zal zeker steeds meer tegen komen. Maar ja dat betalen als je hier mobiel gebeld wordt...daar ga ik echt nooit aan wennen. Ach binnenkort maar eens kijken of een andere provider (T-mobile wordt hier steeds groter) wat goedkoper is. Ik heb nu Cingular, express genomen want daar zou je overal bereik mee hebben...ja als ik buitenloop is dat zo, in mijn apartement zelf valt hij vaak weg en bij mijn familie in de buurt is er vrijwel helemaal geen bereik want er staan daar bijna geen palen. Dan heeft een dure Cingular ook niet zoveel zin LOL. En gezien deze ervaringen heb ik het er gewoon nog niet voor over om met wie dan ook een contract voor enkele jaren af te sluiten LOL. Dan nog maar even duur blijven prepay bellen LOL.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?