Sunday, April 01, 2007

 

Los Angeles vs Nederland

Dit is een lange post dus ga er maar even voor zitten...

Er is me vaak gevraagd wat nou precies de verschillen zijn tussen Amerika en Nederland. Ik kan niet voor heel Amerika spreken want dit is zo’n vreselijk groot land en elke staat heeft wel zijn eigen regels, wetgeving en cultuur. Wat ik wel kan aangeven zijn de dingen die ik hier in Los Angeles ben tegengekomen. Sommige dingen zijn waarschijnlijk ook wel algemeen voor Amerika maar dat kan ik niet voor elke staat nagaan LOL

Ik heb voor deze vergelijking verschillende lay outs geprobeerd maar ik denk dat een verhalende vorm het beste werkt. Hier gaan we dan:

1. CREDIT SCORE:
Alles hier draait om het hebben van een goede credit score. Die score bouw je op door rekeningen te betalen en leningen af te lossen. Heb je een slechte credit score dan is het heel moeilijk om een lening te krijgen, een apartement te huren of een credit card aan te vragen. Hoe bouw je die credit score dan op...juist door leningen af te lossen, je credit card te betalen, en je huur elke maand netjes op tijd te voldoen. Een goede score betekend in het kort gezegd dat je altijd netjes je rekeningen hebt betaald. Een slechte score dat je niet op tijd betaald hebt, en/of betalingen hebt gemist en dan ben je dus niet betrouwbaar genoeg als het gaat om een lange termijn lening zoals een hypotheek, auto lease etc.

Ik had gehoord dat als je geen credit score hebt omdat je nieuw bent voor het land dat dit een stuk minder erg is dan het hebben van een slechte credit score. Nou niet hier. Ik was heel positief want overal zag ik reclames dat ook met een slechte score kon je een auto op afbetaling krijgen (vraag me niet naar de hoogte van de rente). Dus ik dacht als die mensen dat kunnen, dan is er voor mij ook wel wat te regelen. Nou mooi niet dus...de reacties die ik heb gekregen varieerden zo’n beetje van blikken of ik van Mars kwam tot een vraag of ik uberhaupt wel credit had want hoe kon ik nou geen enkele score hebben. Kennelijk is het helemaal niet hebben van een credit score toch iets ernstiger dan een slechte. Maar goed met cash betalen kom je ook een eind, dus ik heb mijn auto cash betaald. En het heeft even geduurd maar uiteindelijk was er dan een land lord die niet vroeg naar een co-signer en twee maanden extra deposit. Als je al een vaste baan hebt voordat je naar Amerika komt, is het denk ik wel ietsje makkelijker omdat je dan bewijs kan aantonen van een vast inkomen elke maand. Heb je geen baan of ben je zelfstandig ondernemer dan heb je iets meer obstakels die je moet nemen.

Elk bedrijf controleert ook je credit score. En dit is ook weer van invloed op je credit score. En dat niet alleen. Elk bedrijf dat je credit score heeft opgevraagd komt netjes op een lijst te staan en iedere keer dat je credit score wordt opgevraagd komt deze lijst naar boven en kan iedereen zien waar je geweest bent. Heb je een erg lange lijst dan kom je ook weer onbetrouwbaar over want waarom moest je naar zoveel auto dealers om een auto te krijgen of waarom heb je zo vaak een credit card aangevraagd etc.


2. TIPS (fooi):
Veel mensen leven hier van fooien. Het gemiddelde minimum loon is sinds 1 Januari 2007 $ 7.50. Geen vetpot dus. Alle medewerkers in de dienstverlenende industrie rekenen eigenlijk ook op tips. Je geeft dus fooi aan de serveerster, bartender, taxi chauffeur, verhuizer etc. Kort gezegd iemand die werk voor jou doet, wat je niet zelf hoeft te doen, krijgt een fooi. Het percentage dat aan fooi gegeven wordt voor de horeca is 15%- 20%. In California is de sales tax 8.25%. Het makkelijkste is dan om het bedrag aan sales tax op je bon te verdubbelen en dat is dan het bedrag dat je aan fooi achterlaat. Voor verhuizers, installateurs etc is het weer wat anders. Het hangt een beetje van jezelf af en van de situatie. Zijn ze een hele dag in de weer geweest en hebben ze van alles gedaan om een probleem opgelost te krijgen dan geef je uiteraard meer dan dat ze even binnen zijn. De meesten geven verhuizers $10 per persoon heb ik gehoord. Maar de mensen van de post en UPS, DHL en FEDEX geef je weer geen fooi als ze wat komen afleveren of ophalen.


3. BTW:
De BTW zit hier in principe niet bij de prijzen in. Op het bedrag wat op het schap in de winkel staat of op de menu kaart in restaurants komt dan nog die 8.25%. Ik moet daar nog steeds aan wennen. Wat het ook niet makkelijker maakt is dat sommige retailers wel weer prijzin inclusief tax hebben. Bij Starbuck bijvoorbeeld zit de tax al in de prijs van de koffie. Wat daar op de kaart staat aangegeven betaal je dan ook. Hetzelfde geldt voor de bioscopen. De prijs van het kaartje evenals de prijs van de popcorn en drinks is al inclusief de sales tax.


4. HUUR:
Voor Los Angeles geldt dat de huren een stuk hoger zijn dan in Nederland. Voor een simpel studio apartement betaal ik nu bijna $1100 per maand. Hier zit dan wel water en gas bij in. Voor een 1 slaapkamer apartement in hetzelfde compex vragen ze $1600 per maand ook inclusief water en gas.
In de meeste staten is de huur echter stukken lager dan in Nederland.


5. RIJBEWIJS:
Een rijbewijs halen hier is niks vergeleken met Nederland. Ik weet niet hoe het in zijn werk gaat als je nog geen rijbewijs hebt hier. Volgens mij moet je dan een x aantal uur met een instructeur rijden en een theorie cursus volgen ofzo. Voor mij was het zo dat ik een schriftelijke test moest doen. Van de 20 vragen mocht ike r 6 fout hebben geloof ik en ik had er maar 1 fout. Vervolgens moest ik een nieuwe afspraak maken voor een rij examen. De was echt een makkie. Als je een beetje kan rijden en op de borden let dan moet dit geen enkel probleem opleveren. Ik moest $26 betalen en daar heb ik een theorie examen voor gedaan, afgereden en mijn rijbewijs gekregen. Probeer dat maar in Nederland. Het rijbewijs is hier alleen ongeveer 5 jaar geldig (tot aan je verjaardag in dat 5e jaar) ipv 10 in Nederland.


6. VERZEKERINGEN:
Een autoverzekering is hier hartstikke duur. Ik betaal nu $250 per maand. Ik zit bij Progressive die kwam er zelfs nog als goedkoopste uit. Ze zeggen dat ze naar mijn rijervaring in Nederland kijken maar zeker weten doe ik dat niet. Verder blijf je natuurlijk een nieuwe automobilist hier. En LA is natuurlijk ook niet de goedkoopste stad.

Ik heb me van de week aangemeld voor een medische verzekering via mijn werkgever. Je kan hier kiezen uit het HMO systeem (goedkoopst), PPO (duurder) en POS (duurst). HMO schijnt nogal beperkt te zijn aan de groep artsen waar je uit kan kiezen, bij de twee andere systemen heb je wat meer keuze vrijheid. Maar daar betaal je dan ook meer voor. Het enige voordeel wat ik aan de duurdere systemen zag was dat je wat meer keuze vrijheid hebt, dekkingen zijn vrijwel gelijk. Dus ik ben voorlopig maar even voor het goedkopere systeem gegaan. Dan kan ik eerst kijken hoe het hier werkt. Mijn werkgever betaald het grootste gedeelte en daardoor ben ik nu voor een medische verzekering, tandarts verzekering, vision, long term and short term disability in totaal nog geen $60 bruto kwijt. Dat scheelt dus wel. Goed ik moet overal een bedrag van $15 betalen als ik op controle ga maar ga je niet ben je ook niks kwijt. Hoe het systeem hier werkt weet ik uiteraard nog niet. Maar dat zullen we over een jaar of wat wel eens evaluaeren.



7. BOODSCHAPPEN:
Toen ik in Orlando stage liep had ik het idee dat alles goedkoper was in Amerika. Na de recente prijzenoorlog in Nederland in de supermarkten en de prijzen hier in Los Angeles weet ik het even niet meer. Een fles cola, bananen en vlees bijvoorbeeld zijn wel weer goedkoper. Maar vleeswaren, groenten, kaas, melk en eieren zijn weer een stuk duurder. Wat helemaal duur is, is een zak chips. Voor een zak van een goedkoop merk ben ik voor 375 gram al 2 dollar kwijt. Een zak van Lays (ook 375 gram) kost iets van 3.5 dollar als ik het me goed herinner. Nu heb ik twee collega’s die allebei uit een andere staat komen en die gaven ook al aan dat het hier in Los Angeles erg erg duur is vergeleken met waar zij vandaan komen. Dus dat stelt me dan wel weer even gerust.

Er zijn hier een aantal ketens in Los Angeles. Ralph’s (vroeger of in sommige staten nog steeds bekend als Kroger) is hiervan de goedkoopste. Pavillions en Vons de duurste.

Want ik nog steeds een uitkomst vind is dat veel supermarkten hier 24 uur per dag open zijn. Eerst deed ik al mijn boodschappen op mijn vrije dag. Maar op een of andere manier kost boodschapen doen me hier meer tijd dan in Nederland. Misschien omdat ik mijn weg nog (steeds) moet vinden in de supermarkt. Van de week heb ik voor het eerst na een sluit dienst boodschappen gedaan. Dat beviel op zich ook wel, Het was voor het tijdstip in de winkel (2.30a.m) best gezellig druk. Het enige nadeel was dat ze bezig waren met vakken vullen en bepaalde producten er gewoon niet meer waren.


8. TELEFOON:
-Mobiel:
Voor mobiel bellen heb ik op dit moment alleen ervaring met prepay bellen. Ook hier zit je namelijk als je een abonnement wilt aan een contract voor een jaar of twee vast. Tevens vond ik de maandelijkse kosten van $40 voor het goedkoopste plan net iets te duur. En aangezien ik me niet meteen wilde vast leggen voor een bepaalde provider zonder dat ik weet of die provider wel een goede dekking heeft waar ik ga wonen, en ik ook eerst even wil weten of ik wel $40 opbel elke maand, ben ik voor prepay gegaan.

Prepay kost me ongeveer 25 cent per minuut. Die kosten betaal ik zowel voor geplaatste als ontvangen gesprekken. Volgens mij gaat dat ook zo als je een abonnement hebt maar zeker weten doe ik dat niet. Ik zit bij Cingular (is nu AT&T) en zat eerst op een plan waarbij je gratis belt met andere mobiele Cingular of AT&T klanten en 10 cent per minuut voor de rest. Echter je betaalde ook een gebruikes fee van $1 per dag dat je gebeld of ge-smst wordt. Dat is wel handig als je veel belt en ook nog eens veel met mensen die bij Cingular zitten. Bij mij komt het nogal eens voor dat ik maar 1 sms-je of gesprek op een dag ontvang op mijn mobiel. Maar dat ene smsje kost me dan wel meteen $1.05. Dat werd me iets te gek.

Verizon en Cingular zijn op dit moment de aanbieders met de beste dekking hier in Los Angeles. Zowel prepay als abonnement. Echter T-mobile is hier ook in opkomst. Daar schijnt de dekking echter wat minder te zijn. Ik heb iemand gesproken die in Manhattan Beach, CA waar hij woonde met T-mobile geen dekking had, maar in Disney bijvoorbeeld weer wel.


-Vast:
Voor de vaste telefoon heb ik op dit moment AT&T. Geen idee nog wat ik daarvan moet denken. Op dit moment zijn ze erg gul met het geven van credit. Ik heb tot nu toe elke maand nog $35 terug gekregen omdat ik me online heb aangemeld en deze maand zelf $50 daar boven op omdat ik vorige maand ruim op tijd mijn rekening heb betaald. Met als gevolg dat ik deze maand niets hoef te betalen en volgende maand maar een schijntje omdat er dan nog credit van deze maand over is. Scheelt weer even.
Andere aanbieders voor telefoon zijn Time Warner, Vonage en Verizon.

AT&T en Verizon bieden vaste telefoon aan. Verizon is echter net iets goedkoper dan AT&T. Waarom ik dan AT&T heb...tja die hadden op dat moment een betere deal.

Vonage en Time Warner hebben Internet Telefonie (Voice over IP). Het nadeel hiervan is is dat je een breedband internet verbinding nodig hebt. Time Warner biedt kabel internet aan dus dat gaat dan hand in hand. Voor Vonage kan je of ADSL (of hier DSL) of kabel internet gebruiken. Kijkende naar het telefoon gedeelte dan is Vonage de goedkoopste met $29.95 voor nationaal onbeperkt bellen (en ook naar sommige Europese landen maar helaas zit Nederland er niet bij). Echter heb je ADSL dan heb je ook al een gewone telefoon lijn en vraag ik me af of Vonage dan wel zo goedkoop is.

Een nadeel van Internet bellen is dat als internet er uit ligt je ook niet meer gebeld kan worden. Maar Vonage schijnt dan weer iets te hebben dan telefoontjes dan naar je mobiel kunnen worden doorgeschakled. Geen idee wat dat kost.

Voorlopig blijf ik nog even bij AT&T, die zijn me nu even iets te gul met credit geven. En ik heb nog geen warme zomer met eventuele uitval van electra en internet meegemaakt.


Dit zijn zo’n beetje de dingen die ik hier ben tegen gekomen. Althans alles waar ik nu aan denk. Maar er is vast nog wel meer. Zodra er weer wat bovenkomt geef ik dat ook hier door. Of als er iets is wat jullie weten willen, stuur me dan even een berichtje. Ik zal binnenkort ook even een lijstje maken met dingen uit het dagelijks leven.

Comments:
Klinkt ons allemaal heel bekend in de oren, die verschillen die je opnoemt tussen Nederland en Amerika.

CREDIT SCORE:
Dit is het allergrootste struikelblok waar je het eerste jaar tot het eerste anderhalf jaar heel veel tegenaan zult lopen. Ik werd er destijds helemaal gek van dat wij niets voor elkaar kregen, zelf niet een 'mobieltje' aanvragen zonder $500 dollar borg te nummer (we moesten er 3 hebben) te betalen.

Inderdaad zeggen bedrijven vaak dat ze wel eventjes naar je Nederlandse history zullen kijken. Nou, dat is de grootste onzin! Niemand doet dit en hoe goed je je ook in Nederland hebt gedragen, hier krijg je niets van de grond.

Even doorbijten en je zult zien dat je credit score straks met sprongen omhoog gaat en je ineens wordt doodgegooid met de beste aanbiedingen.

Hier moet echt elke nieuwkomer even doorheen, maar uiteindelijk komt alles dan goed.

HUUR:
Holy.... Voor $1300 a $1400 dollar per maand huur je in Colorado een 2000 sqf new constuction home met 4 slaapkamers en minimaal 2 badkamers, inklusief 2 of 3 garages!!!!

Ik blijf dan toch maar eventjes uit de buurt van CA om te gaan wonen, hihi...

RIJBEWIJS:
$26 dollar is ook al 'duur', vergeleken met de staten Illinois en Colorado. In Illinois betaalden wij (niet lachen, dit is echt waar) $10 dollar voor een rijbewijs en $15 dollar voor een rijbewijs in Colorado.

In Illinois was dit inklusief theorie en praktijk! In Colorado was het alleen maar het omzetten van een IL rijbewijs naar een CO rijbewijs, zonder ook maar een test te hoeven doen. Ja, een oogtest om te zien of je niet toevallig blind bent, haha

AUTO VERZEKERING:
$250 dollar per maand??!!! Dat is heel erg duur en moet echt goedkoper kunnen. Dit komt neer op $1500 dollar per 6 maanden!

Wij betalen (en Colorado is duur wat autoverzekeringen betreft) nog geen $1300 dollar voor 3 auto's per 6 maanden. Dit bij eSurance.com

Wij kijken ook elke 6 maanden wat de goedkoopste verzekering is voor ons, terwijl we dan toch kiezen voor de hoogste dekkingen. (We kunnen nog veel goedkoper, maar dan ben je alleen aan de minimale eisen die de staat stelt verzekerd en dat durven we toch niet, gezien de hoge claims in Amerika).

TELEFOON:
Zodra je je pre-pay telefoon weg kunt doen voor een vast abonnement dan moet je dit zeker doen. Pre-paid phones zijn in Amerika NIET TE BETALEN!!!!

Wij moesten destijds ook met pre-pay phones aan de slag, omdat wij geen $500 dollar p/p per lijn wilde betalen aan borg. Wekelijks moesten wij $75 dollar aan telefoonkaarten betalen, terwijl wij niet eens zelf belden. Wij kwamen er ook achter dat als je gebeld wordt, dat dit jou dus ook geld kost. Heel veel geld. De broer van mijn vrouw belde 10 keer per dag om te kijken wat we deden en of alles nog goed ging. :(

Je hebt namelijk zeer goede nation wide plans bij de telefoonproviders.

In ons plan (wij hebben T-Mobile met 1000 gratis belminuten per maand) betalen wij $49 dollar per maand. Dit ongeacht waar we in Amerika zitten. Ons plan heeft FREE incoming calls (dus gebeld worden kost niets) en bellen we met andere T-Mobile klanten dan is het ook nog eens gratis. Ook is bellen buiten de piekuren (en weekenden) gratis en worden niet van die 1000 belminuten afgehaald.

Voor $9.95 dollar per maand hebben we Tova's cell phone ook hier aan gekoppeld, dus we kunnen samen van die 1000 belminuten gebruik maken. Wat blijkt... aan het eind van de maand komen we nooit boven de 300 gebruikte belminuten!!! (Dit omdat de meeste telefoontjes gewoon gratis zijn).

Er zijn ook plannen voor bijvoorbeeld 500 belminuten per maand.

Het is even zoeken naar de juiste provider en het juiste plan, maar zeker de moeite waard om een vast abonnement te nemen.

Oh ja, voor $4.95 per maand kunnen we ook 400 txt messages versturen en/of ontvangen, inklusief van en naar het buitenland!!!

VASTE TELEFOONS:
Wij zijn recentelijk geswitched van Qwest (Nation wide onbeperkt bellen) die $87 dollar per maand vroeg naar Digital Voice van Comcast, waar wij nu voor (zelf meer service dan Qwest) $32 dollar per maand Nation wide en onbeperkt kunnen bellen.

Dit is spot goedkoop, maar inderdaad... Comcast Digital Voice is hetzelfde als de goedkopere Vodafone het gaat via Internet. Ik was hier eerst nogal skeptisch over, maar het werkt fantastisch en we merken geen enkel verschil met Qwest, alleen sparen we nu zo'n $60 dollar per maand uit! :)
 
He kom op jongens , ik moet nog een huis huren, auto kopen telefoontjes..ja van deze verhalen wordt ik echt niet vrolijk van hoor. Ik ben nu al benieuwd hoe wij dit over een aantal weken moeten oplossen..dus wederom is alle hulp dalijk welkom..LOL
 
@ Wim - Het is (helaas) iest waar je doorheen moet zien te komen.

Het is niet persoonlijk hoor, iedereen die naar Amerika is geemigreerd moet hier nu eenmaal doorheen, ook wij en je ziet het: we hebben het overleefd! lol

Soms werd ik ook pissig of giftig, want het is niet een eerlijk systeem, maar het is nu eenmaal hoe Amerika in elkaar zit en je hebt het maar te accepteren.

Maar voor je het weet trekken ze aan je en gaan ineens wel alle deuren voor je open, maar eerst jezelf even bewijzen het eerste jaartje. Vaak lukt je al een hoop na de eerste 6 maanden.

:)
 
Wat Martin zegt is inderdaad waar. Je moet er doorheen. Het is een erg lastig systeem voor nieuwkomers. Er wordt mij ook heel vaak gevraagd naar mijn crediet in Nederland. Maar vervolgens bereik je daar hier niks mee. Volgens mij kunnen ze het vanuit de VS ook niet controleren. Wel jammer maar het is niet anders.

De huur hier is inderdaad mega duur. Voorlopig zit ik hier en heb ik een goede baan. Ik kan naar een goedkopere staat maar dan gaat mijn inkomen ook omlaag. Voordat ik zeker weet dat ik mezelf dan niet in de vingers snij blijf ik toch maar in CA.

Ik heb ook geen idee waarom de autoverzekering zo duur is. Ik weet wel dat ik nu ik hier in LA op een apartement zit al $50 meer per maand moest gaan betalen in vergelijking waar ik eerst zat op het hotel. Dat was niet echt grappig. Hopenlijk over een paar maanden kan ik ergens een goedkopere quote krijgen.

We zien wel. Het is inderdaad even doorbijten maar het is voor een goed doel LOL
 
De meeste dingen herken ik! De autov erzekering betalen wij 700 per jaar. Bij NY Central. Ze wilde wel een verklaring van mjin NL maatschappij dat wij de afgelopen 5 jaar schade vrij gereden hadden. Verder ging dat erg makkelijk.
Veel bedrijven willen inderdaad een borg omdat je geen credit score hebt. Electre bv $600.
Een hypotheek krijgen is bijna onmogelijk. Mensen wat hebben wij daar een problemen mee gehad, maar ook dat was ons gelukt, alleen toen ging het bedrijf niet door. Nu hebben wij de hypotheek bij de oude eigenaar. Dat scheelt ons bijna $15,000 aan kosten...

Wij hebben internet en telefoon bij TWC. Verizon die waar de telefoon van was. Wilde en borg en kopietje van zo;n beetje elke legetimatie die we hadden en ze waren 2x zo duur. Ik betaal 39,95 pm onbeperkt in de VS en $0.07 naar nederland. TWC was een van de weinige bedrijven die nergens moeilijk over deden. Ook de TV voor de motelkamers etc. Geen borg geen gezeur.. perfect.

Maar inderdaad je moet er even doorheen.Wij beginnen nu heel langzamerhand ook op orde te komen.
Een auto hebben wij ook cash betaald, dan maar een goedkopere.
In NL had ik ook geen dure auto met lening dus hier ook maar niet.

gr Petra
 
Hoi Sue, kan mij ook helemaal vinden in je verhaal wbt boodschappen en de credit score.
Ik heb sinds oktober een secured credit card via Bank of America en dat werkt erg goed. Nu komen langzamerhand de aanbiedingen voor andere credit cards binnen.
Trouwens ook de autoverzekering werkt met je credit score, waarschijnlijk kan je vragen om het over een half jaar te herzien.
Eerste jaar, wat de anderen ook al aangeven is het moeilijkst en als je het goed aanpakt met je credit score, zwaaien opeens vele deuren voor je open!!
 
Hey weet iemand mischien wat voor salaris je in LA krijgt als je er stage loopt.
 
@ Evan:
Ik heb geen idee wat voor salaris iemand krijgt als je in Los Angeles stage loopt. Dat hangt geheel van het bedrijf af. Hou er rekening mee dat veel Amerikaanse bedrijven stagaires heel weinig tot niets betalen. Het is hier vooral de ervaring die iemand tijdens een stage opdoet die telt.

Verder denk ik dat je je vraag beter op een forum kan stellen en niet op een weblog. Al waardeer ik het uiteraard wel dat je mijn weblog bezoekt. Op een forum zijn meer mensen aanwezig die er iets van af kunnen weten. Een weblog is meer persoonsgebonden en de kans is hier klein, dat je een concreet antwoord krijgt op een specifieke vraag.
 
Hallo

Heeft u financiële hulp nodig? Zoek niet meer omdat we hier zijn om al uw financiële problemen tot het verleden te maken. We verstrekken leningen aan bedrijven en particulieren die financiële hulp nodig hebben, die een slecht krediet hebben of die geld nodig hebben om rekeningen te betalen, om te investeren in het bedrijfsleven. neem dan contact met ons op via e-mailadres: renbergborcfirm@gmail.com

Meld je nu aan voor allerlei soorten leningen en krijg het dringend!

* Aflossingslening bedrag variërend van 1,000.00 tot een maximum van 100,000.000.00
* Kies tussen 1 en 30 jaar terugbetaling.
* Kies tussen maandelijks en jaarlijks afbetalingsplan.
* Algemene voorwaarden voor de leningsflexibiliteit.

Al deze plannen en meer, neem dan contact met ons op via e-mailadres: renbergborcfirm@gmail.com
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?