Tuesday, May 01, 2007

 

Eindelijk...

Eindelijk is het gelukt. Ik heb een secured credit card gekregen. Ik heb nu kennelijk wel genoeg financiële middelen of waar ze daar ook voor naar kijken. Een goede credit score kan het nog niet zijn, daar zit ik hier te kort voor. Maar met een secured card kan ik die nu wel gaan opbouwen. Per maand kan ik maar tot $300 uitgeven, maar ja je moet ergens mee beginnen. Ik had het bedrag hoger kunnen zetten, maar dat bedrag moet je als borg aanbetalen en ben je dan totdat je een goede credit score kwijt. En ik wilde dat dus niet een al te groot bedrag laten zijn. Maar goed het begin is er dus...eindelijk. Dat is wel een feestje waard.

En verder...Vrijdag 4 mei (of eigenlijk donderdag 3 mei om middernacht) gaat Spiderman 3 in premiere en dat luidt meteen het begin van de zomer in, wat een hele drukke periode is voor bioscopen heb ik gehoord. Dus ik ben benieuwd. Bezoekersaantallen gaan afhankelijk van locatie waarschijnlijk per dag ver in de 10 duizend lopen voor de grotere bioscopen. Ter vergelijking, dat is ongeveer het bezoekersaantal wat er op een zomerse dag bij de Efteling binnenloopt. Niet slecht. Dat is even mega ervaring opdoen in crowd control en management.

Ook ben ik heel erg benieuwd naar het Los Angeles film festival in Westwood eind Juni. Niet alleen is het leuk om zoiets mee te maken als je in de industry werkt (wat ik nu dus doe werkende voor een bioscoop), maar wat is namelijk ook het geval...”On Broadway” een independent film met Joe McIntyre in de hoofdrol heeft het vreselijk goed gedaan op het film festival in Boston en heeft heel erg goede kritieken gekregen. De trailer die ik gezien heb was wel goed (http://www.onbroadwaythemovie.com en http://www.bostonist.com/archives/2007/04/30/on_broadway_at_the_independent_film_festival_of_boston.php) en het acteerwerk schijnt ook goed te zijn maar daar kan en ga ik niet over oordelen tot ik de hele film heb gezien. Nu gaan ze die film ook proberen op andere festivals te krijgen waaronder die van Los Angeles...dat zou wel erg cool zijn. Mocht het lukken dan ga ik zeker proberen kaartjes voor opening night te krijgen. Grote kans namelijk dat Joe daar dan ook bij is....hhhm het is ook meteen de meest drukke tijd van het jaar op het werk...zul je net zien...kan ik geen vrij krijgen. Dat zou wel vreselijk ironisch zijn...woon ik eindelijk in L.A. kan ik hem nog niet zien terwijl we praktisch buren zijn...give or take a few miles LOL.

Er wordt me vaak gevraagd of ik nog geen heimwee heb naar Nederland. Of wat ik zie als verschillen tussen Nederland en Amerika. Beide vragen worden me op beide continenten gesteld en beide partijen geef ik hetzelfde antwoord. Nee ik heb geen heimwee naar Nederland maar ik mis wel de mensen die daar nog zijn uiteraard. En wat betreft de verschillen...ja die zijn er absoluut maar om zo een twee drie even wat op te noemen...ik heb echt geen idee. Ik ben, denk ik, te vaak in Amerika geweest en erg veel met Amerika bezig geweest om een culture shock te krijgen of meteen duidelijke verschillen te kunnen aangeven. En het hangt ook weer af van wat je zelf meemaakt. OP het gebied van ambtenarij heb ik nog niet zo heel veel meegemaakt. En wat dat betreft heb ik in Nederland ook leuke staaaltjes gezien van hoe niet meewerkend mensen of instanties kunnen zijn. Dus voor mij komt dat verschil dan weer niet echt naar voren. Maar verschillen zijn er echter absoluut. Om maar iets te noemen, mensen hebben het hier vreselijk druk. Even zomaar langsgaan is er eigenlijk niet bij. Kan wel, maar grote kans dat je niemand aantreft. Je moet hier echt agenda’s trekken. Komt misschien ook wel voor een deel door mijn rare rooster hoor. En of dit een verschil is weet ik niet, maar op een of andere manier ben ik hier meer tijd kwijt als ik ergens boodschapen ga doen bij de winkel praktisch om de hoek...ik krijg het niet voor elkaar om binnen een kwartier weer buiten te staan en ik weet nu onderhand wel waar ik het een en ander kan vinden. Hetzelfde geld voor ergens gaan winkelen wat omgerekend 20 km verderop ligt. Als ik dat in Nederland deed was ik met anderhalf uur tot 2 uur wel weer thuis, en dan had ik eigenlijk naar meer gekeken dan waar ik voor gekomen was. Hier ben ik echt een halve dag kwijt. Het verkeer zal absoluut meespelen maar misschien ben ik ook onbewust toch nog bezig om te lang ergens naar te kijken? Ik weet het niet.

Het klinkt misschien raar maar sinds ik hier ben is het net of alle stukjes op hun plaats vallen. Ik voel me hier enorm thuis, ook al weet ik dan nog steeds niet of ik in Los Angeles zal blijven. Uit Amerika ga ik in elk geval niet meer weg anders dan voor vakantie (en helaas dat laatste zit er voorlopig niet in, eerst hier even mijn leven opbouwen).

Comments:
Hey Sue,

ik snap precies wat je bedoelt met thuisvoelen. Ik was zoals je weet afgelopen week 2 dagen in miami... en het voelde inderdaad weer een beetje als thuiskomen... Heb zelfs een baan aangeboden gekregen daar... Ik had echt weer het gevoel van, ja dit is het... Alleen jammer dat Laura niet mee wil, anders hoefde ik niet eens na te denken....
 
Hallo Sue,

Ik ben enorm jaloers op je! Ik verlang m'n hele leven al om naar Amerika te emigreren. Niet zo zeer omdat ik daar veel ooms, tantes, neefjes en nichtjes heb, maar omdat ik me daar gewoon thuis voel. Eerste keer USA was toen ik 12 jaar was en toen voelde ik 't meteen. En al helemaal toen mijn ouders vertelde dat ik daar verwerkt was! Wellicht hebben de eerste maanden dat ik in mijn moeders buik zat invloed gehad.
Ik ben nu 36 en 2 jaar geleden ging ik weer voor het eerst sinds mijn 12e jaar. En WEER voelde het als thuis-komen. Vorig jaar was ik er wederom en het gevoel wordt alleen maar sterker.
We doen nu voor het eerst mee met de loterij. Ik ben echt zo'n sukkel die nooit aan loterijen mee moet doen, maar het geluk zomaar ineens ziet aanwaaien van onverwachte kant.
Nu ik jouw verhaal weer lees voel ik jouw enthousiastme helemaal mee. Jij hebt het gewoon helemaal voor elkaar. Uiteraard heb je daar hard voor gewerkt, maar nu toch...
Dit jaar zal ik waarschijnlijk wel weer in L.A. zijn in september/oktober.
Welke bioscoop werk je? Komen we even hallo zeggen! :-)

Succes verder en ik hou jouw blog in de gaten.

Groeten,

Noel
 
Je voelt je daar duidelijk goed! En da's altijd fijn om te lezen.
Ach, die culture shock, dat komt misschien nog wel hoor, over een aantal maanden. Maar sommigen zullen het veel intenser beleven dan anderen, denk ik.
 
@Bo:
Goed te horen dat Miami goed bevallen is. Heb je nog veel ingeslagen? Jeetje een baan aanbod. Ik had het wel geweten, maar ja mijn situatie is dan ook even anders. Wil Laura het echt niet proberen?

@Noel:
Welkom op mijn site. Leuk dat je meeleest. Ik weet nog steeds niet wat het is met Amerika maar ik hoor het van heel veel mensen, je wordt erdoor gegrepen. Gewoon meedoen met de lotterij. Als je het niet doet weet je zeker dat je niks wint LOL. Laat maar weten wanneer je in de buurt bent straks in September. Dan laat ik je de bioscoop wel even weten. Er worden veel mensen overgeplaatst dus even afwachten waar ik tegen die tijd zit.

@Elke:
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de beleving van de culture shock. Voor mij lijkt het hier alsof ik er zo in pas. Er werkt sinds deze week echter een jongen bij mij in de bios die net vers uit Bolivia komt en wel Engels spreekt, maar de mensen niet begrijpt als ze wat terug zeggen. Dat gaat te snel voor hem. Met als gevolg dat hij nu alleen minimumloon baantjes kan krijen en dan nog niet eens fulltime, en kan dus niet rondkomen. Hij vertelde me dat hij een goede baan in Bolivia heeft achtergelaten maar de kans heeft aangegrepen naar de US te komen ook op een green card. Hij wordt hierdoor wel even geconfronteerd met het keiharde leven hier en heeft het een stuk moeilijker dan ik. Dat deed me maar weer even beseffen hoe veel geluk ik hier heb en hoe snel ik het hier eigenlijk al voor elkaar heb als emigrant.
 
Fijn dat je een secured credit card hebt! Nu kun je inderdaad een goede credit score op gaan bouwen. Succes!

Heerlijk om je thuis te kunnen voelen in dit land!
 
Hey Sue,

haha, ik heb het al vaak geprobeerd haar over te halen, maar ze wil echt niet mee.... haha. Dan moeten we maar bij jou op vakantie komen he. Alleen dit jaar word het niet, want zijn bezig met het kopen van een huisje....
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?