Monday, June 25, 2007

 

Credit score is nu al goed

Af en toe zijn van "probeer periodes" (weet even geen goed Nederlands woord voor Trail Period) toch handig. Net mijn credit score bekeken bij Experian, een van de 3 credit bureaus. Ik heb in ene een score van 713 (maximale score is 830) wat inhoudt dat ik bij dat bureau een goede credit score heb. Hoe ik in 6 maanden tijd, waarvan ik er pas voor 3 een secured credit card heb, ben gestegen van niet eens voorkomen bij credit checks tot deze score is me een raadsel. Ok alle rekeningen betaal ik netjes op tijd, maar dan nog. Want ik had toch echt het idee dat het wel anderhalf jaar kan duren voor dat je in een goede score zit. Maar ik ben er wel blij mee. Ik ben in elk geval op de goede weg.

Geen idee wat het bij die andere twee bureaus is, want daar moet ik $25 voor ophoesten en dat doe ik dus even niet. Ik ga ervan uit dat het niet al teveel kan afwijken. Ik heb in elk geval bij een van de 3 een goede score dus dat gaat de goede kant op.

Comments:
Het is maar goed ook dat je al een credit score hebt na ongeveer 6 maanden, want je hebt het toch echt wel nodig om daar normaal te kunnen leven. Mooi hoge score ook.

Geen score hebben tot je een "adult" bent is op zich wel handig want je kan eigenlijk gelijk met een schone lei beginnen en alles in 1 keer goed doen ipv dat je 20 jaar history achter de rug hebt en daarin misschien een paar misstappen hebt begaan (omdat je nog jong was etc) die zelfs nu nog je score beinvloeden.
 
Geweldig zeg! Wat fijn! Ik denk dat ik die van ons binnenkort ook eens ga nakijken. Hoewel die van mij nog weinig zal aangeven, moet die van Dan toch al wel het een en ander laten zien volgens mij.
 
Ja mooi he. Ik verbaas me er nog steeds over hoe snel het is gegaan, en hoe hoog de score nu al is. Want ik heb alleen maar een (1) secured credit card. Verder geen mobiel telefoonabonnement dus alleen de gewone rekeningen voor huur, electra en internet etc. Kan best zijn dat de score bij de andere twee credit bureaus lager is, maar om daar achter te komen moet ik geld uitgeven en wat dat betreft ben ik dan nog steeds een zuinige Hollander. Ik ga er gewoon van uit als het bij het ene bureau goed is, kan het bij de andere twee toch niet in ene erg slecht zijn.

Wat ik overigens wel met mijn secured card doe is ver beneden de limite blijven. Ik mag tot $300 uitgeven elke maand maar ik ga maar tot maximaal $200. Puur omdat ik niet per ongeluk over de limiet wil gaan want dat is dan weer funest voor je credit score. Las ik van de week op Experian dat als je dus behoorlijke ruimte laat in je credit en het niet tot vol gebruikt, dat dit ook weer als gunstig wordt gezien want dan ken je je limiet en weet je er verantwoordelijk mee om te gaan. Dus wie weet heeft mijn ruime marge per ongeluk toch ook wel bij gedragen LOL. Ik heb echt geen idee.

@Becs
Ik hoop dat jullie ook snel een goede score hebben. Dat Dan ook helemaal opnieuw moest beginnen is wel lastig.

Was het niet zo dsat een credit score maar 5 jaar bestaat als je het land uitgaat en niets meer bijdraagt (dus geen rekeningen meer betaald en geen bank rekening of credit card meer hebt). Hoe zouden expats dat doen die voor langere tijd worden uitgezonden? Then again, die hebben waarschijnlijk hun credit cards nog.
 
WoW, en wij moeten nog aan onze scores werken, kan je alleen een credit score opbouwen met een creditcard? Ik hoop het wel, want door de fout van onze bank is onze autoverzekering te laat betaalt.
 
@Wim

Volgens mij kan je een score opbouwen door credit cards, mobiel abonnement, autoleningen etc.

Late betalingen tellen wel negatief mee, maar ik heb geen idee welke. Ik heb overigens ook een keer een betaling gemist (met een week) voor cable internet en kan er niks over terugvinden op een credit report. Ik denk dat het ervan afhangt hoe te laat je was. Maar ik denk dat een te late betaling nu nog niet hard aankomt. Je hebt immers nog geen score.
 
@Wim

Volgens mij kan je een score opbouwen door credit cards, mobiel abonnement, autoleningen etc.

Late betalingen tellen wel negatief mee, maar ik heb geen idee welke. Ik heb overigens ook een keer een betaling gemist (met een week) voor cable internet en kan er niks over terugvinden op een credit report. Ik denk dat het ervan afhangt hoe te laat je was. Maar ik denk dat een te late betaling nu nog niet hard aankomt. Je hebt immers nog geen score.
 
Dat is zeker een mooi credit score Sue en dat heb je vlug gedaan.
In California heb je het recht om een keer per jaar gratis je credit report te zien van alle drie credit buraus. De website is annualcreditreport.com EN het is echt gratis - ben en blijf Nederlander nietwaar? Ik doe het ieder jaar rond deze tijd.
Groetjes, Yvonne
 
@Yvonne:

Bedankt voor de tip. Die ga ik ook even bekijken. Inderdaad alles wat gratis is is mooi meegnomen LOL
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?