Friday, September 19, 2008

 

Auto's je kan niet zonder ze....

Weer even een berichtje vanuit Orlando. Auto moet ik nog steeds die Motor Mount of Engine mount of op zijn Nederlands motor steun (hartelijk dank je weet wie :-) vervangen, maar daar wacht ik op advies even mee. Ben nu aan het kijken naar mogelijkheden om eventueel toch een andere auto aan te schaffen. Nou ja zal wel leasen worden. Ben nu aan het kijken naar een Nissan Sentra, Toyota Corolla en Mitsubishi Eclipse. En afhankelijk van het kostenplaatje aan lening misschien nog wat andere autos (als iemand tips heeft dan graag). Ben benieuwd of er mogelijkheden zijn binnen mijn budget.

Net voor de grap even gespeeld met mijn verzekerings premie. Ik kan online bekijken wat er met mijn premie gebeurt als ik een andere auto koop. Voor de grap heb ik voor alle autos die ik nu in gedachten heb het nieuwste model gekozen en mijn eigen risico omlaag gezet naar $500 (voor mijn dodge neon staat die nu op $1000 want anders werd de premie torenhoog)....en wat blijkt...met bijna dezelfde opties (ok lager eigen risico dan voor de nieuwe auto) komt mijn verzekering voor een nieuwe Nissan Sentra per maand slechts $15 meer uit, Mitsubishi Lancer kost me dan $17 meer per maand, Toyota Corolla maar $11 meer per maand en de Toyota Yaris kost me aan verzekering dan $14 meer per maand. De 2008 modellen waren dan goedkoper, 2007 heb ik nog niet bekeken. Op zich zet een nieuwe auto me qua verzekering dan minder terug dan gedacht. Da's gunstig. Maar aan de andere kant zet het me ook aan het denken...het feit dat ik voor een nieuwe japanner slechts een $15 per maand meer uit ben aan verzekering dan voor een 2005 Dodge Neon met 60000 miles op de teller....volgens mij weten ze bij de verzekering dan iets over de Neon wat ik niet weet (of eigenlijk nu niet wil weten...).

Ik moet van de week maar even gaan bereken wat ik maandelijks aan een auto kwijt kan en of er lease mogelijkheden zijn of dat het een lening moet worden, even kijken wat goedkoper uitkomt, wat mijn budget is en wat ik dan kan lenen en kopen aan auto. Het hoeft niet nieuw eigenlijk, maar wel betrouwbaar en lage onderhoudskosten...hhmm kom ik denk ik toch op nieuw uit.

Via de mitsubishi site kwam ik op Intelliprice terecht een site waar je de trade in voor je auto kan berekenen. Ik heb vandaar voor mijn dodge online een inruil van tussen de $4800 en $6400 opgekregen maar da's natuurlijk slechts een berekening en niet gebasseerd op de auto die er straks misschien voor ze staat. Via Nissan kwam ik op dezelfde estimate uit. Valt aan de ene kant wat tegen (met wat ik er bijna twee jaar geleden voor betaald heb met 42000 op de teller) maar op zich niet slecht, dat biedt perspectieven eventueel voor inruil hopenlijk.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk ik maar voor de optie moet gaan om naar een andere (more reliable) auto uit te kijken. Ik zit me nu al zorgen te maken over de kosten bij een volgende beurt, da's toch ook niet gezond. Ok het gaat me elke maand behoorlijk terug zetten als ik er nu een autolening bij neem. Dat met de aflossing die ook nog steeds loopt in Nederland, in dure euros maar op de lange duur heb ik ook een probleem als ik steeds geld in die auto moet pompen met uiteindelijk als resultaat dat ik veel geld uitgeef en alsnog een andere auto moet kopen over een paar jaar. Dan ben ik denk ik nog slechter af. Ik zou het kunnen het gokken dat ik niks meer aan extra kosten aan deze auto ga maken, maar hoe reeel is dat? Niet echt denk ik.

Dit soort dingen geeft me dus echt slapeloze nachten. Ga ik voor een nieuwe auto met nu extra kosten en hoe dan ook een nieuwe (of nieuwere) betrouwbare auto onder mijn kont, of ga ik voor uitstel van executie? In het laatste geval zit ik het komend jaar (tot de volgende grote beurt) in elk geval ruimer in mijn was eind van de maand, dat voelt goed...totaan de volgende beurt met torenhoge kosten, dan is het weer van hetzelfde laken een pak. Van heel veel mensen (dat baart me ook zorgen eigenlijk) hoor ik over de torenhoge kosten die Chrysler/Jeep/Dodge met zich meebrengt. Twee collega's van mij hebben hetzelfde meegemaakt...geld in Dodge autos gepompt maar het was meer verzuipen dan pompen...ja da's op de lange termijn ook niet vol te houden natuurlijk.

Nou ja ik moet maar zien en even goed gaan denken en berekenen. Dat het een duur verhaal gaat worden is hoe dan ook het geval, voor welke optie ik ook kies. Nu moet ik alleen de optie kiezen (nou ja zeg maar vinden) die het meest haalbaar is (en ook op lange termijn het voordeligst). Jakkes ik haat dit. Verdorie waarom is dat stomme credit systeem er. Daardoor kon ik destijds absoluut geen lening openen op een nieuwe auto. Ik weet dat is geweest and in the past maar toch, ik baal ervan. Dat had me nu een hoop geld en ellende gescheeld...sorry moest er even uit.

Verder alles ok vanuit een nog steeds heerlijk warm Orlando. De New Kids zijn gisteren hun toernee begonnen in Toronto en komen na het weekend naar de States. 1 en 2 November zijn ze dan hier in Florida en Sue is erbij. Heb al wat beelden gezien van de show van gisterenavond en ziet er goed uit. Ik was even aan het kijken of ik misschien met Thanksgiving naar de laatste show in Los Angeles kon, maar zeker nu met de auto en maar ook in verband met werk (ik durf de dag voor en na Thanksgiving niet eens vrij te vragen want ze geven me al een week in October), zit dat er niet in. Ach de geruchten gaan nu (ehm nee Jonathan zelf, heeft half en half bevestigd) dat ze denken over een nieuwe tour in de zomer van 2009 en een nieuw album. We'll see. Voorlopig is het album op nummer 2 van de Billboard Top 100 voor albums binnengekomen dus da's niet slecht.

Verder eigenlijk niet echt iets te melden op dit moment. Alles is ok (op de auto na dan LOL). Waar ik wel benieuwd naar ben is wat willen jullie graag lezen. Ik bedoel zijn er dingen die je wilt weten? Er gebeurt niet zoveel hier, veel werk, minder vrije tijd, weer is nog steeds goed LOL dus ben een beetje inspiratieloos.

Comments:
Arme Sue, ik weet wat je nu doormaakt! Denk er maar goed over na wat voor jou de beste optie is. Wij zitten met precies hetzelfde, de Jeep van mijn zoon. Dit is door de vele en dure reparaties precies het zelfde. Door blijven rijden met dure reparaties om hem op straat te houden, een tweede hands kopen en niet weten wat daarmee gaat gebeuren of nieuw... dat weer boven zijn budget ligt momenteel.

Ik kan je geen advies geven, dan alleen maar te zeggen dat je moet doen wat voor je zelf het beste aanvoelt. :-(

Succes!
 
Hi Sue,

ik kan je ook geen advies geven over wat te doen. Maar als je besluit om een nieuwe auto te kopen en je hebt tips nodig over afdingen e.d. dan laat je het maar even weten ok?

Ik vind trouwens de toyota yaris leuk :-).

Succes,

Rita
 
Hey Sue,

mooi balen zeg met je auto. Als je hulp/advies over auto's nodig hebt hoor ik het wel. Is nog steeds een beetje een hobby van me. Rijd nu al weer bijna 4 jaar in een mazda en dat bevalt mij prima, ook al is die van 1995, ik heb er tot nu toe geen dure reparaties aan gehad.... Wellicht ook een merk om in je overwegingen mee te nemen. Mazda staat in nederland al weer boven toyota qua betrouwbaarheid....
 
p.s. bij een japanner kan je ook redelijk veilig voor een jonge gebruikte auto gaan. wellicht iets beter voor je budget
 
He Sue, ik lees altijd met plezier je blog als ik even niets anders te doen heb.

Ik weet niet bij wie je op dit moment je verzekering hebt maar ik ben er bijna zeker van dat wanneer je 2 of drie andere verzekeringsmaatschappijnen opbelt (Allstate, Geico, Cotton state ..) en vraagt om een quote je premie ook al een stuk omlaag gaat. Ik woon zelf sinds 7 jaar in Atlanta en ik ben in het begin 3 keer geswitched om een betere premie te krijgen. Je hoeft ook niet perse te wachten tot de afloopdatum. Als je je huidige verzekering opzegt sturen ze je een refund check voor de teveelbetaalde premie.

Over de motorsteun zou ik me niet zo druk maken. Zolang deze niet volledig is afgebroken (en dat zouden ze je dan waarschijnlijk wel verteld hebben) zou ik lekker blijven doorrijden. Lease of new purchase is waarschijnlijk altijd duurder dan je huidige auto. Heb zelf een redelijk nieuwe dodge truck en nooit geen probleem mee gehad. Ik heb ook een 84 honda waar ik zelf het onderhoud aan doe. Deze is in de laatste 7 jaar nooit bij een dealer of reparateur geweest. Het beste is om lokaal iemand te vinden die je vertrouwd en die je auto kan repareren als deze kapot gaat. Officiele garages rekenen meestal het dubbele van wat het bij een lokaal iemand zou kosten. Als er verder geen lampjes gaan branden zou ik voor nu en de komende twee jaar elke 4000 mile olie verversen en lekker doorsparen totdat je genoeg geld hebt voor een nieuwe. Inruilen is niet echt een optie omdat je zo $2000 a $3000 verliest bij deze transactie. De dealer of tweedehands handelaar moet immers ook wat verdienen. De beste deal kun je waarschijnlijk krijgen als je je auto zelf verkoopt.

Groeten en hopelijk veel success met je huidige auto.

Johan
 
Credit systeem is niet leuk nee. Kan je een co-signer gebruiken?
 
Sue, Johan heeft gelijk wat verzekeringen betreft. Ook wij hebben in het begin een aantal keren geswitched tussen verschillende verzekeringsmaatschappijen en zitten nu bij esurance (www.esurance.com).

Hiervoor zaten we bij Progressive en daar bleken we voor exakt dezelfde verzekering meer dan $600 dollar 'te veel' te betalen per 6 maanden.

Voor Progressive zaten we bij Allstate en die was $300 dollar duurder per 6 maanden dan Progressive, dus kun je nagaan.

De duurste verzekeringen die wij hebben gechecked zijn Allstate, Statefarm, Geigo en AIG, maar dit kan per geval/persoon natuurlijk ook anders zijn. Daarnaast hebben wij 3 auto's in de verzekering (vandaar dat het wel meer dan $600 dollar kan schelen totaal) en hebben een bestuurder voor alle drie de auto's onder de 25 jaar.

Gewoon online een free quote uitzoeken. Bevalt het, dan kun je direkt de (nieuwe) verzekering afsluiten (ook online) en je insurance ID card afdrukken.

Het kan je echt veel geld schelen.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?