Friday, September 12, 2008

 

Heb ik weer

Van de week ging in ene het Malfunction lampje af, en meteen trok de auto raar. Geen idee of dat mijn beleving was of wat dan ook maar goed toch maar even naar de Dodge dealer. Dus bij Dodge neergezet. Ze gingen wel even kijken maar dan was ik mijn auto twee uur kwijt. Ik mocht er op wachten. Ja kan niet ik moet naar mijn werk. Ze hadden wel een huur auto maar dat was dan meteen $50, ik kon ook meteen mijn beurt laten doen en dan was de huurauto gratis. Tja die beurt kost wel bijna $500, maar ja die zit er toch aan te komen dus dan maar meteen die beurt ook doen, als ze dan toch bezig zijn (denkende dat het scheelt in uurloon, niet dus). Ze gingen wel even kijken waarom dat lampje brandde maar vaak was het niks ernstig. Was het wel ernstig werd ik gebeld. Ze zouden ook meteen alle vloeistoffen en koelvloeistof vervangen dat zat bij de beurt in. Ehm ja nee die zijn al vervangen door Firestone vorig jaar dus laat die er maar buiten alsjeblieft. Dat scheelt dan weer. Nee dat maakte niks uit want het was een vast bedrag voor de beurt, en ze wilden niks weglaten wat bij de beurt hoorde want dan kon ik ze aanklagen en dat wilden ze ook niet. Ik kon dan anders de hele beurt uitstellen. Zou me wel wat ruimte geven financieel, maar als die dan toch dat zelfde bedrag kost, ja dan nu maar want anders zit ik hier over een paar weken weer. Dat schiet dus ook niet op.

Ik kreeg een Jeep Commander mee, een (voor mij dan) mega grote wagen. Het leek een beetje op een mini Hummer qua formaat heb ik het idee. Voor de foto had ik hem eigenlijk naast een andere auto meer moeten zetten maar goed.

Zat wel erg ruim en hoog. Ik keek in die wagen over alle autos heen en ik kon hem ook nog heel makkelijk netjes in het midden op de rijbaan houden. Mijn angst om grote autos te rijden is meteen weg. Hoewel, ik denk dat ik het op de smalle Nederlandse wegen toch niet zo snel zou doen zo'n grote bak rijden...
Die auto had trouwens achterin en helemaal achterin (voorstoelen, achterbank en dan nog een bank) individuele afstel knoppen voor de ventilatie en extra sigarette aanstekers bij gebrek een aan beter woord. Ben ik nog nooit tegengekomen, maar ik heb dan ook nooit zo'n grote bak gereden.

Ik was bijna bij mijn werk en werd al gebeld door Dodge. Ja dat bijna niks goeds betekenen. En dat bleek wel. Ze hadden wat problemen gevonden. De startkabels (ignition kabels) waren redelijk aan gort, trokken teveel stroom van de accu en gaven sparks af waar ze dat niet moesten afgeven (van wat ik begrepen heb in elk geval) advies vervangen. Verder moesten de spark plugs (bougies) ook vervangen worden maar die zaten bij de beurt in. En de wielen moesten uitgebalanceerd en alligned worden, en de motor mount (geen idee wat het op zijn Nederlands is maar het is iets wat de motor op zijn plaats houdt) was ook aan gort en moest vervangen worden. Dat klinkt mooi. Dus ik vroeg wat me dat allemaal ging kosten. Ruim $1170, maar daar zat de beurt dan bij in. Ja wacht even, die paar dingen vervangen kost meer dan de beurt zelf....

De afzet praktijken van Firestone in Los Angeles nog vers in mijn geheugen (er zat daar in de wijde omtrek geen erkende Dodge nog Chrysler dealer in de beurt), waar er allerhande vloeistoffen "vervangen" moesten worden wat me toen $400 heeft teruggezet, vroeg ik hem wat echt essentieel was om te doen. Tja toch wel de ignition kabels (verstand heb ik er niet van maar als er sparks zijn waar die niet moeten zijn da's niet best) en de uitbalancering van wielen (dat had ik inderdaad wel gemerkt met rijden dus ok) maar dat kon dan de goedkopere versie, en mijn airfilter was dan wel handig want dat was maar $20 (ehm ja zonder uurloon dus). Nou ok wat wordt het nu...dan was het nu $872. Ja dat scheelt wel behoorlijk. Ik bedoel $300 is niet niks.

Maar wat was dat motor ding dan...ja dat was wel essentieel, maar niet zo essentieel dat het nu meteen vervangen moet worden. Ok...maar is een air filter dan belangrijker dan dat motor ding? De motor mount kon nog wel even wachten, air filter ook maar dat was maar $20 dus dat kon ik beter nu meepakken. Het zal allemaal wel. Dus dat was weer kassa en niet zo'n beetje ook. Had ik even niet op gerekend nu al.

Dat een auto onderhouden moet worden ok, dat grote beurten wat kosten snap ik ook, wat ik niet snap is dat ik voor een 2005 Neon nu al zoveel geld kwijt ben. Ik heb een paar maanden terug ook al de accu moeten vervangen. Ik baal hier even flink van, want wat komt er straks nog meer bij? Ik weet het was een tweedehands auto, maar ik heb er flink wat geld voor neergeteld destijds en had niet verwacht nog gebudgeteerd dat ik steeds zoveel kwijt ben aan extra reparaties. Dan had ik net zo goed een goedkope bak kunnen kopen met ik weet niet hoeveel miles op de teller. Althans dat idee begin ik nu wel te krijgen.

En wat speurwerk op internet geeft aan dat die motor mount toch best wel essentieel is, althans wat ik zo lees dus die wil ik niet te lang laten wachten. Aan de andere kant, het kon wachten is me verteld dus zo erg essentieel is het dan kennelijk ook niet (gezien het aanklaagverhaal van eerder) en kan het hopenlijk wachten op de volgende oil change over 3000 miles. Eerst deze rekening maar betalen. Godzijdank heb ik nu die Citibank kaart waar ik het eerste jaar geen rente op betaal, dus ik kan gelukkig met minimale bedragen de komende maanden deze rekening afbetalen. Kan ik even sparen voor die motor mount. Of ik moet gewoon een vent tegen komen die alles weet van autos. Of misschien beter nog eentje die vreselijk rijk is LOL.

Maar goed verder alles wel goed. Ik ben nog steeds aan het denken om zelf wat op te starten, maar wat, waar en hoe? Geen idee eigenlijk. Nou ja ideen zat, startkapitaal alleen niet LOL. Ach eind van de maand gaan er een aantal Aldi's open hier en eind oktober en November ook. Dus hopenlijk helpt dat dan een beetje om mijn budget weer op het juiste spoor te krijgen.

Verder alles goed in een erg warm en humid Orlando.

Comments:
Sue, ik ben geen auto monteur of garagehouder, maar ik denk dat de je flink aan het tillen zijn!!!

In 2005 heb ik een nieuwe Ford Expedition gekocht, echt een mega grote SUV en tot op de dag van vandaag ben ik voor een onderhoudsbeurt (ik ga ook elke 3000 mile naar de garage) ben ik nooit meer kwijt geweest dan ergens tussen de $37 en $52 dollar all in. Dit is olie verversen (ik gebruik de duurdere synthetische olie), olie en luchtfilters vervangen, uitbalanceren en dit is allemaal inklusief BTW en arbeidsloon.

Alleen de laatste keer waren er wat dingen die vervangen moesten worden en kwam mijn totale rekening uit op $900 dollar, maar dat is de eerste en enige keer dat ik in die 3 jaar dat ik ermee rondrij zo'n hoge rekening heb gekregen.

Mijn zoon daarin tegen rijdt in een Jeep Grand Cherokee en die brengt hem ook altijd naar de officiele Chrysler/Jeep/Dogde dealer en is gemiddeld per servicebeurt ruim $2000 dollar kwijt. Elke keer weer opnieuw en zijn auto lijkt wel een bodemloze put waar al meer geld aan service en onderhoud is ingestoken dan wat wij er destijds (tweede hands) voor betaald hebben.

Elke keer zeggen we: 'Nou, het mocht weer wat kosten, maar nu is hij goed!'...

Ja, dat denk je! Niet dus en nu staat hij weer voor bijna $2,500 dollar aan reparatiekosten. Wij zijn ermee gestopt en pompen er geen geld meer in en gaan kijken voor een andere auto, want dit is niet meer op te brengen. Zowat alles is in het afgelopen jaar vernieuwd of vervangen, terwijl toen wij 2 jaar geleden de auto (tweedehands) kochten helemaal was nagekeken en er niets mee aan de hand was.

Ik weet niet wat de Chrysler/Jeep/Dodge dealers allemaal berekenen, maar met slaat kant noch wal.

Ik denk dat je beter je auto bij een onafhankelijke dealers of garage moet laten nakijken, al is het maar voor een tweede opinion want ik denk echt dat je belazerd wordt.

Als wij deze laatste service ook door Chrysler/Jeep/Dodge zouden laten uitvoeren aan zijn auto, dan zijn we in een jaar al ruim $7,500 dollar aan alleen service onderhoud kwijt en dat doen we echt niet meer.
 
Wij hebben ook een Dodge gehad, een Grand Caravan die we een jaar oud bij de Dodge dealer hebben gekocht. Gelukkig hebben wij toen een extra garantie gekocht want al vrij snel begonnen de enorme reparaties. Versnellingsbak, alle bedrading vervangen, de hele bak die om de motor zit moest vervangen, stuurbekrachtiging etc. Telkens reparaties van rond de $2000 waar we dan gelukkig alleen ons eigen risico van $100 voor hoefden te betalen. In april liep onze garantie af en we hebben nu onze Dodge maar ingeruild voor een Toyota.
Ik denk niet perse dat de dealer je aan het oplichten is, ik denk wel dat Dodge (Jeep/Chrysler) gewoon een kwalitatief slecht merk is.

Je hebt er dus nu niet veel meer aan, maar ik zou in het vervolg geen Dodge meer kopen, maar een leuk zuinig Japans autootje. En als je wel een Dodge koopt, investeer dan in de extra garantie en ruil hem in als de garantie verloopt. Dodge is in de aanschaf goedkoper, maar hou er dan rekening mee dat je hem vaker kwijt bent, en dat je er bijna niets meer voor terug krijgt.

Sterkte ermee!

Groetjes,

Rita

P.S. Ik lees je verhalen altijd met veel plezier.
 
@Martin en Rita
Of ik afgezet wordt door de Dodge dealer weet ik niet, maar dat die auto (te)veel geld kost ben ik inmiddels wel achter. Een collega gaf me gisteren het advies de auto te dumpen en op zoek te gaan naar wat anders. Hij heeft ook Dogde gereden en alleen maar ellende gehad, en een andere collega die ook een Neon rijd (maar dan de Plymouth versie) heeft hetzelfde probleem. Garantie is in Februari verlopen, ik had geen extra gekocht want dat geld was er niet.
Voorlopig moet ik het er echter nog maar even mee doen. Doordat ik destijds nog geen credit historie etc had en geen lening kon krijgen hier voor een betere auto, heb ik in Nederland mijn krediet aangebroken om deze te kunnen kopen. Achteraf misschien niet de slimste zet maar ik had destijds even geen andere optie. Ik moest ook al een godsvermogen aan een borg voor een apartement neer tellen in L.A. Dus eerst dat krediet in Nederland maar aflossen voor ik er hier een autolening bij ga nemen en op zoek ga naar een betere bak. Ach ja. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Maar ik baal er wel flink van.

Wel 'raar' dat iedereen met een Jeep/Dodge/Chrysler tegen dezelfde hoge kosten aanloopt. Zodra het uitkan ga ik lekker op zoek naar een Nissan, Toyota, Honda of misschien een Ford. Want ben bang dat deze auto me op de lange duur erg veel geld gaat kosten. Misschien moet ik mijn verlies maar slikken en kijken of ik ergens een lening met lage maandlasten kan krijgen. Ben er nog niet uit want dat betekend dat er dan weer een kosten post bij komt en dat gaat net even niet. Maar ja we zien wel.
 
Ik ben vanuit Nederland nog genezen van dealers. Mijn 3 jaar oude auto kosten me ook een godsvermogen. Hier hebben wij een 3 jaar oude Van en wij gaan gewoon naar een heel klein garagetje hier in de buurt. Tot zover, zijn wij alleen achterover gevallen van de rekenigen omdat ze zo laag uitvielen. Bij mij moesten er bouten bij de wielen vervangen worden. Ford garager rekend daar 900 voor. Mijn garage kwam met kleine beurt erbij op 400. Dat was toch wel mooi de helft.

Ik heb het gevoel dat al die autodealers hetzelfde zijn. Oplichters. Zowel in Nl als hier.

gr petra
 
Ik heb een bijna 10 jaar oude Honda Civic, en behalve normaal onderhoud nog nooit een cent uitgegeven. Dit is m'n 2de Honda en met de eerste ook nooit een probleem. Voor mij is een auto vervoer, en dat doe je net zo goed met een kleine (en goedkoper in verbruik) auto dan in een grote. Ook hoef ik duidelijk niet in een nieuwe auto te rijden!!!

Ik hou het bij Honda.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?