Friday, September 26, 2008

 

Wat een rare tijd eigenlijk

Wow ik ben mijn eigen blog record aan het breken geloof ik. Ga er niet teveel aan wennen...LOL

Af en toe vraag ik me echt af wat er aan gaande is in deze wereld. Of moet ik zeggen de tijd waarin we leven?

Er gaan "in ene" erg veel bedrijven dicht. Vorige week twee grote finance firms in New York, vandaag Wahington Mutual overgekocht door Morgan Chase, Starbucks die 600 vestigingen landelijk sluit (maar er vervolgens wel twee nieuwe bijbouwd in Orlando), Albertson Supermarket chain die door Publix Supermarkets is overgekocht, Steak n Shake die in ene zijn deuren heeft gesloten van een locatie hier in Orlando, eerder van de zomer all Bennigans die massaal van alle locaties de deuren heeft gesloten en dan ook nog een Pizza Keten waarvan ik even de naam kwijt ben die van de zomer ook in ene dicht ging. O ja en dan natuurlijk Wendy's die is overgekocht door Arby's. Een deal waarvan velen hier in Orlando in de Food Industry grote vraagtekens zetten. Arby's heeft dan wel kapitaal, maar qua vestigingen is het een van de kleinere ketens. Niemand hier in de food industry snapt het. Maar Arby's is in het Zuiden dan ook niet echt populair.

Aan de andere kant heb je dan weer Aldi die massaal winkels aan het openen is hier door heel Florida heen. Volgens mij hebben we straks meer Aldis dan Walmarts. Ben vandaag een 20 mile omgereden omdat ik geen zin had om nog twee maanden te wachten op eentje dichterbij die dan open gaat. Ik wilde wel eens weten hoe een Aldi er hier uitziet. Of ik ben vergeten hoe de Aldi in Nederland was, of ik ben gewend geraakt aan het grote assortiment aan producten (en dan heb ik het niet over kleding, autobanden, TVs en dergelijke) hier in de Amerikaanse supermarkten. Maar ik vond het assortiment van deze betreffende Aldi best karig. Er was wel veel, maar veel van hetzelfde. Het grootse deel was nu aktieproducten die ze over een week niet meer verkopen, werkelijk waar een mega groot ganpad vol met cereal, keuken rollen en toilet papier en wat er dan overbleef werd gedeeld door verse groenten en fruit, veel zuivel dus da's goed, wat brood en diepvriesproducten. En het was druk...en ik bedoel druk! Dus ik wacht toch maar even met naar Aldi gaan tot er hier een dichterbij opent. Wat ik gezien heb zijn ze inderdaad ook hier goedkoop. Voor de meeste producten onder Walmart niveau voor sommigen hetzelfde. Melk is in elk geval een stuk goedkoper met $2.79 voor een gallon. Niet dat ik in mijn uppie een gallon opdrink, maar gelukkig verkopen ze ook halve gallons voor $1.99. Niet slecht.

Verder ben ik vandaag bij een Credit Union hier een aanvraag gedaan voor een pre-approval voor een auto lening. Ik hoor daar volgende week meer over. Dus afwachten. Bij Bank of America (de bank waar ik al mijn rekeningen heb, alles netjes betaal etc) ben ik online finaal afgekeurd voor een auto lening. Gek eigenlijk dat dealers wel willen financieren, maar je eigen bank je finaal afwijst. Vraag me niet waarom want het bedrag aan lening was hetzelfde als bij de dealers. Nou ja ik wacht de credit union wel af. En anders wordt het toch een lening bij een dealer.
Wat ik wel geleerd heb is dat mijn credit score omlaag geduikeld is van een 715 (wat goed is) naar een 689. Volgens de aardige dame van de bank was dat nog steeds een goede score en iets om trots op te zijn, maar dat ben ik dus niet. Want ik weet dat ik nu net in een mindere categorie val met een hoger risico als men mij een lening wil aanbieden, het scheelt niet veel maar toch. Ik vroeg haar wat eventueel de reden kon zijn want een maand geleden zat ik nog op 715. Dat kan vertelde ze me. Het kwam zeer waarschijnlijk omdat ik mijn auto reparatie op een credit card heb gezet en daarmee heb ik meer dan 50% van die limiet gebruikt en dan schijnt je score enorm te duikelen. En bedankt, krijgen we dat weer. Maar zodra ik dat had afgelost of zover afloste dat ik onder de 50% zit dan ging mijn score ook meteen weer omhoog. Nou ok dan doen we dat dan toch meteen, wacht dan maar even met de aanvraag dan kom ik van de week wel weer langs. Ja nee zei ze dat duurt dan weer een maand voor het op mijn credit rapport komt, dus dat heeft nu geen zin. Maar volgens haar zat de categorie nog zodanig dat het niks uitmaakt. Nou ok dan want nog een maand wachten heeft niet zoveel zin. Voordat het dan op mijn credit rapport verschenen is en de aanvraag voor een lening is gedaan, zit mijn trouwe fan alweer in Nederland LOL. En ik wil eigenlijk niet langer een auto vervangen uitstellen want ik misschien zit het tussen mijn oren, maar echt fijn rijdt ik in mijn auto niet meer. Afwachten dus. In elk geval ga ik van de week zorgen dat die credit card onder de 50% komt want ik wil toch eigenlijk wel dat mijn score weer omhoog gaat. Al is het maar om misschien straks ergens een beter aanbod te kunnen krijgen. Hoewel eerst maar even afwachten waar de Credit Union mee terug gaat komen. Misschien valt het allemaal wel mee.

Ik kwam er speurende op internet achter dat die hele FICO score pas in 1990 of iets dergelijks in het leven is geroepen en dat was dan om hypotheek aanvragen te kunnen beoordelen. Vandaar is het verspreid naar de rest van alles wat maar los en vast zit. En nog steeds weet ik niet zeker of ik het eens ben met dat systeem. Ik snap het en begrijp waarom er een systeem is, maar af en toe twijfel ik over hoe het geimplementeerd wordt. Ik heb zelf geruchten hier gehoord dat als je een slechte score hebt (en die heb ik dus niet) dat ze hier in Florida op dit moment zo erg zijn dat je geen baan krijgt. Er zal wel wat meer achter zitten maar het feit dat die score meetelt...Dan begin ik toch echt aan het systeem te twijfelen.

Straks het debat met McCain (sorry maar ik kreeg in ene een beeld van de patatfabriek in Lelystad voor me) en Obama maar kijken. Ik heb me eigenlijk niet echt ingelaten met de hele verkiezingsstrijd nog. Zou ik eigenlijk wel moeten, maar heb er even geen fut in. Echter van de week kreeg ik van mijn collegas in ene vragen over of ik bepaalde dingen op TV gezien had, aan debats en presidential speeches. Gelukkig was dat steeds precies op tijden dat ik werken moest LOL. Maar ik denk dat het handig is als ik toch tenminste wat dingen volg.

Comments:
Hey Susanne, wat raar dat je een week moet wachten op de uitslag (pre-approval) bij de Credit Union. Shay (mijn zoon) kreeg het direkt ter plekke te horen en die had helemaal geen credit history.

Banken zijn echt moeilijk. Ik ga daar niet eens meer heen.

Een van mijn vrienden kan zelfs ontslagen worden als hij een bekeuring krijgt en punten op zijn rijbewijs heeft staan, ondanks hij niet eens voor de zaak een auto heeft!!! Ook ik heb gehoord dat sommige mensen geen baan krijgen of ontslagen kunnen worden als hun credit score niet goed is. Idioot, het heeft niets met je werk te doen. Het is een ontzettend oneerlijk systeem, waardoor juist mensen die 'geholpen' moeten worden, de hoogste rentes moeten betalen. Hoe meer schuld je hebt (of hebt gehad) hoe beter je er vanaf komt, terwijl ik juist zou zeggen dat wanneer je een vaste baan hebt en geen schulden hebt je juist een betere score zou moeten verdienen, maar nee hoor... het is precies andersom.

Maar goed, maak je maar geen zorgen. Je score duikelt soms inderdaad zomaar voor niets naar beneden, zonder enige reden. Ik ben al jaren bezig het zo hoog mogelijk te krijgen, maar op de een of andere manier wil ik maar niet boven de 735 uitkomen, maar sta inmiddels wel weer op 717 zonder dat er ook maar iets gebeurd is. Nog nooit in die 4 jaar heb ik een rekening ook maar 1 dag te laat betaald, dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat het met de re-financing van de hypotheek te maken heeft vorig jaar toen ik via Lending-Tree wilde kijken of ik geen lagere hypotheek rente kon krijgen. Dat kon, maar de kosten die dit met zich meebracht vond ik te hoog, dus ik heb zelf besloten bij mijn huidige hypotheekverstrekker te blijven. Tja, een wijze beslissing maar je wordt wel afgestraft omdat meerdere bedrijven je credit raport hebben ingezien. Omdat er dan geen 'aktie' is ondernomen (notabene door mijzelf) gaan ze er maar vanuit dat ik ben afgewezen en wallahh... daar duikelt mijn score weer naar beneden.

Kon je maar (net als in Nederland) gewoon ergens binnenlopen en vragen wat de rente is en gewoon normaal een berekening laten maken. Hier moeten ze je credit raport raadplegen omdat de rente persoonsgebonden is en credit score afhankelijk, ongeacht je inkomsten.

Vreemd... Maar in iedergeval ben jij net als ik: heel serieus bezig je score omhoog te krijgen met alle geduld van de wereld. Ik zou ook wel eens op 'perfect' willen staan, maar ik zou niet weten hoelang dit nog zal moeten duren. :-(
 
@Martin
Ja ik snap ook niet dat ik een paar dagen moet wachten op of ik wel of geen lening krijg. Het moest naar een underwriter ofzo. Er zijn meerdere credit unions maar stel dat deze hem afwijst weet ik niet of het slim is naar een ander te gaan. Ik wacht nog wel even af.

Ja die credit score...ik wil hem net als jij zo hoog mogelijk houden want dan krijg je meer gedaan.

Ik kwam er trouwens ook vandaag achter dat mijn model auto toch wel iestje meer waard is. Ik heb een Neon SXT en geen Neon SE zoals de dealers hem gewaardeerd hebben. Volgens Kelley Blue Book en Intelli price scheelt dat al $500. Heb ik zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan. Dus straks naar de dealers gewapend met uitdraaien van beide sites. Kijken wat ze bieden en zitten ze eronder dan gaan we onderhandelen LOL.
 
Het is inderdaad een ingewikkeld gebereuren die credit score. Wij hebben nu na bijna 2 jaar nog niks. Ondat we gewoon geen schulden hebben en een auto lening kregen we een paar maanden geleden ook nog niet. Het enige wat wij hebben is een secured credit card. Maar dat schiet niet op.

Pa sinderdaad op dat auto dealers je niet lang alle credit maatschappijen halen. dat hebben ze mij dus geflikt. Bij 30 instanties door heel amerika een aanvraag gedaan. ploep en weg is je score.

gr petra
 
Ik laat ook niemand meer mijn credit score bekijken en zeker geen instanties die overal de aanvraag maar lukraak door het land heen sturen. Ik heb mijn lesje wel geleerd, maar het is echt geduld hebben (voor jaren heb ik gemerkt) om je credit score langzaam aan te laten 'groeien'.
 
Martin en susan.

Ik weet ook niet precies hoe het werkt maar wij staan na twee jaar op 744 en excellent wij hebben een auto lening afgesloten voor de score en die na een jaar weer totaal afgelost en verder betalen wij alle rekeningen op tijd en de creditcard altijd volledig iedere maand dus geen minimale payments.
Maar het is en blijft een ingewikkeld systeem en als wij iets willen gaan wij alleen naar onze eigen bank en verder nergens.
Maar ik hoop voor jou dat je iets bij credit union voor elkaar krijgt en een andere auto kan aanschaffen want die heb je hier met alle afstanden wel nodig.
 
Hello Sue, a kiss from Rome. Ciao
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?