Sunday, October 05, 2008

 

Credit scores

Inmiddels is het me duidelijk dat ik als ik hier in de VS een goede credit score wil opbouwen, ik moet lenen en credit cards daar niet genoeg voor zijn. Dus ik zal toch een auto op afbetaling moeten kopen, om te bewijzen dat ik krediet waardig ben. Ik krijg nog steeds overal te horen dat ik geen credit history heb (alleen wat credit cards), dus wil ik hier in de VS verder kunnen zal ik op een of andere manier moeten gaan lenen. Op dit moment lijkt een auto lening het makkelijkst. Ik denk dat ik de adviezen maar moet volgen die aan studenten worden gegeven...
Open een bankrekening, vraag 2 of 3 credit cards aan die je vervolgens matig gebruikt en steeds aflost en koop een auto op afbetaling...volgens dat soort berekeningne kunnen zij dan als ze afgestudeerd zijn in aanmerking komen voor een hypotheek met leuke rente omdat ze zo'n goede score hebben en een geschiedenis van afbetaling.

Heb ik nu het volgende scenario...
Toyota heeft twee weken geleden mijn credit score opgehaald en die was 709. Inmiddels is die gedaald (doordat ik op een credit card meer dan 50% van de limiet uit heb staan door de hoge Dodge rekening) naar 689. Toyota wil mijn oude 709 score gebruiken voor eventueel een autolening. Echter via een leuk credit programma van de Bank Of America zie ik dat als ik deze maand al mijn credit cards afbetaal, ik begin november theoretisch een score van 729 kan hebben. Ik blijf hoe dan ook in de "Good" credit score zitten met zowel 709, 689 en 729 score.

Volgens mij kan een score van 729 echter weer beter zijn voor het rente percentage, maar het is niet gezegd dat ik binnen een maand inderdaad op deze theoretische score uitkom. En de deal om van mijn oude score 709 uit te gaan is niet slecht. Dus wat ga ik doen. Ik weet hoe dan ook dat mijn auto op de korte termijn vervangen moet worden. En wil ik verder in de VS hier zal ik toch ergens een lening moeten afsluiten. Denk dat ik maar even ga kijken wat Toyota kan bieden vandaag. Bevalt het aanbod niet kan ik altijd nog nee zeggen en dan maar wachten en er alles aan doen (lees credit cards aflossen en lekker open laten staan en niet meer gebruiken ook zo grappig, heb je eindelijk een paar credit cards, is het beter voor je score ze niet allemaal of helemaal niet te gebruiken LOL) om mijn credit score so hoog mogelijk te krijgen.

Comments:
Sue, ik ben bang dat het nog enige maanden zal duren dat je credit score weer omhoog zal gaan. Naar beneden, dat gaat in een maand. Naar boven, daar gaan maanden - zo niet minimaal een half jaar - overheen.

Daarnaast, als je je credit cards hebt afbetaald, doe ze NIET weg, maar gebruik ze simpelweg niet. De reden hiervan is dat je een hoger 'leenbedrag' op je naam hebt staan, die je niet hebt gebruikt. Men ziet dan dat je niet een persoon bent die aan de top van het maximaal aangeboden leenbedrag bent komen te staan, maar dat je heel erg verantwoordelijk met de 'aangeboden leenbedrag' om kunt gaan.

Dit wordt echter niet in een maand bekeken, maar (helaas) op veel langer termijn. Men wil namelijk een credit history zien van minimaal 3 jaar!

Om echt een hoge score te krijgen, zou je in feite minimaal 3 jaar lang een hypotheek moeten hebben, welke echt zonder een keer in de problemen te zijn gekomen optijd hebt afbetaald. Hypotheken vallen namelijk het zwaarst in de hoogte bepaling van de credit score.

Maar nu zie je zelf eigenlijk al - door ervaring - hoe snel dat je credit score voor eigenlijk helemaal niets zomaar weer naar beneden kan vallen.

Toen wij vorig jaar (en wij zitten daar nog steeds mee) bij een bedrijf als Lending Tree wilden kijken of wij onze hypotheek niet voor een lagere rente konden afsluiten, is onze credit history echt keihard in ons gezicht naar beneden gekelderd van 735 naar (ik dacht iets van) 689.

Ik was en ben daar nog steeds heel boos over, omdat dit nog steeds als punt op onze credit history staat en onze credit score (de hoogte ervan) bepaald vandaag de dag, terwijl het in November precies een jaar geleden is dat wij deze laatste aktie hebben laten plaatsvinden. Wij zijn met moeite en na bijna een jaar zonder iets gedaan te hebben weer omhoog gekrabbeld naar de 717, dus we zijn er nog lang niet. Dit alleen maar een stomme aanvraag om te zien wat de mogelijkheden waren destijds en wij zelf hebben besloten niet op de aanbiedingen in te gaan.

Soms heb ik wel eens het idee dat ze met hun hele achterlijke credit systeem hier in Amerika mijn rug op kunnen. Het duurt ect jaren en jaren wil je lekker hoog in je score zitten. Wij moeten straks (als ons huis verkocht is) ook weer een nieuw huis kopen. Ik doen dus helemaal niets meer met mijn credit score en laat niemand erin kijken en blijf gewoon doorgaan met alles op tijd te betalen, want ik wil bij ons volgende huis wel een normale rente gaan betalen, dus moet ons credit score wel heel hoog staan.

Je wordt er alleen zo ontzettend moe van. Ik heb gelukkig een abonnement bij www.freecreditreport.com en kan elke dag zelf in mijn credit history en score kijken wat er gaande is. Ik betaal iets van $10 dollar per maand en heb dan inzage in Experian. Wil ik de andere twee credit buro's inzien, dan moet ik eenmalig iets van $24 dollar betalen ofzo, maar omdat ik niets doe verder, kan ik gemakkelijk met alleen Experian uit de voeten. Eens in de zoveel maanden vraag ik eens de andere twee credit buro's aan.

Alsof ik niets beters te doen heb hier in Amerika, hangt dit fenomeen echt elke dag boven mijn hoofd bij alle beslissingen die ik neem.

Echt idioot gewoon en erg oneerlijk.
 
Nog even iets anders, je auto...

Shay (onze zoon) was naar de Jeep/Dodge/Chrysler dealer geweest laatst, omdat hij zijn buitenspiegel van zijn auto eraf gereden had. Vraag me niet hoe, maar er hoefde alleen een nieuwe spiegel in en het houdertje waarin hij vastgeklikt werd. Verder was alles goed.

De kosten kwamen uit op $660 dollar voor zijn Jeep Grand Cherokee.

Een vriend van Shay heeft als monteur in een garagebedrijf gewerkt en kwam met een website aanzetten, waar garages hun onderdelen vandaan haalden en waar je als klant ook gewoon online de onderdelen kon bestellen.

Dus zo gezegd, zo gedaan...

Deze week kwam de bestelde en KOMPLETE (!!!) buitenspiegel binnen met alles erop en eraan en verpakt in de originele verpakking.

Kosten voor een kompleet nieuwe buitenspiegel met alles erop en eraan, inklusief (gratis) verzendkosten: $77 dollar!!!

Wij moesten zelf twee schroefjes losschroeven en het stekkertje loskoppelen om de oude spiegel te verwijderen en weer vastzetten met de nieuwe komplete spiegel erop.

Tijd die wij eraan besteed hebben: nog geen 10 minuten werk!!!
 
Hoi Sus.
Het regent en is guur in Nederland.
En dat op zondag ook nog.
Dan maar zoeken op internet naar de auto's in the usa.
Ik kwam op www. carsdirect.com.
Kan iemand mij vertellen wat voor soort organisatie dit is. De prijzen die zij hanteren leken mij goedkoper dan bij de standaard dealers. In nederland kennen we o.a. Autotrack.nl Die geeft alleen informatie waar je auto's kunt kopen. Misschien helpt dit bij je zoektocht naar de ultieme auto.
Veel succes.En over die credits.
Betaal zoveel mogelijk contant lijkt het wel.Stop de creditkaart in de kluis. en over die auto daar hebben we de oplossing voor gevonden denk ik.
En toch denk ik soms BIG BROTHER IS WATCHING YOU in negatieve zin.
Privacy moet zeker nog uitgevonden worden in the USA.

je trouwe fan
 
Sue,

Ik wil niet nog meer een domper zetten op het hele auto gebeuren maar ik denk toch dat je niet te hard moet rekenen op een crediet bij Toyota of enig andere autodealer. Zoals ik al eerder schreef zijn zij óók afhankelijk van een bank die de lening voor jou verstrekt. Toyota heeft geen eigen bank of crediet lijn. Wat ze doen is ze kijken naar je credit score en op die manier denken ze je een aanbod te kunnen doen, echter als je de kleine lettertjes leest zul je zien dat alles afhangt van de goedkeuring van je lening.

Aangezien iedere bank nu kan zien dat je 2 keer een aanvraag heb gedaan voor een lening en 2 keer bent afgewezen ben ik bang dat een derde keer geen scheepsrecht zal zijn voor je. Ze kunnen niet het verschil in reden zien waarom je aanvraag niet is doorgegaan dus de reden van de credit union zal er niet bijvermeld staan alleen dat je een aanvraag heb gedaan is die niet gehonoreerd is.

Is de mogelijkheid om elke maand dat geld dat je nu kwijt gaat zijn aan een downpayment(daar heb je toch op gerekend hé? Of denk je aan een 100% financiering?) en een lening + interest opzij te zetten niet een idee?

je schreef dat je inruilwaarde $6000 is? Voor $6000 kun je toch wel een betrouwbare 2e hands Toyota kopen? Ook wij hebben de ervaring dat Dodge schlechte kwaliteit is en onderdelen enorme kosten meebrengen.

Een Toyota gaat jaren mee en heeft niet zulke dure onderhouds kosten als een Dogde.
 
Carsdirect doet niets anders dan alle listings van dealers te checken voor auto's die voldoen aan jouw criteria. Je vult je naam en adres is en zij brengen je in kontakt met de dealer ook wel genoemd 'the seller'.

De beste source is Edmunds. Het betrouwbaarste en beste informatie.
http://www.edmunds.com/used/

Lees vooral ook de 'car reviews' voordat je een model kiest.
 
Eerst lenen voor een goede credit trackrecord? Mag je niet eerst sparen? Dat is toch belangirjker dan lenen?
 
@schuldsanering:
Klinmkt inderdaad onlogisch, maar hier in de VS bouw je krediet op door schulden aan te gaan en die dan netjesop tijd af te lossen. Dus door credit cards, autoleningen etc. Hoeveel geld je ergens uit hebt staan aan spaargeld is niet belangrijk. Belangrijker is dat je aantoont dat je verantwoordelijk met geld en leningen om kan gaan.

Sue in Orlando
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?