Wednesday, October 01, 2008

 

Weer internet

Sinds vanmorgen heb ik weer internet. The Cable guy stond vanmorgen voor mijn neus en heeft anderhalf uur lang besteed aan het vervangen van kabels en de verbinding van buitenaf naar het apartement zelf was ook niet al te best, de kabel was verroest, dus die moest ook vervangen worden. Ja dat verbaasd me eigenlijk niks. Niet dat ik er nou zoveel vanaf weet maar de hele bedoening zit verborgen in het groen waar elke morgen een sprinkler op staat...Go figure LOL en O ja en door dat alles was de modem ook aan gort. Dus ook nieuwe moden gekregen.

Internet doet het dus weer en telefoon ook. Mijn apartement hier heeft WiFi internet (dus draadloos) toegang, maar daar kwam ik op een keertje na toen ik mijn bericht postte met geen mogelijkheid op. Weet zo net nog niet wat ik van dat WiFi moet denken. Mijn ervaringen zijn niet zo heel goed op dat gebied. Van L.A naar hier vorig jaar heb ik in slecht 2 hotels van de 5 geloof ik echt een goede verbinding gehad. Maar misschien heeft het iets te maken met het gratis aanbieden ervan? Ik heb nog geen ervaring met WiFi bij bijvoorbeeld een Starbucks of een McDonalds ofzo. Misschien is dat wel beter, geen idee.

Verder alles ok. Moest gewoon even spuien. Ik besef heel goed dat ik het beter heb dan veel mensen hier in de VS. Maar het is gewoon balen dat alles zo om dat credit systeem hangt. Zeker met deze economie lijkt het wel dat mensen van slecht in nog slechtere situaties belanden, alleen omdat hun credit niet goed is en/of ze daardoor geen lening kunnen krijgen, geen huis of erger nog geen baan. Ik snap nog steeds niet wat een slechte score in hemelsnaam te doen heeft met het wel of niet kunnen vervullen van een bepaalde functie. Ik bedoel ik snap dat er functies zijn waar een slechte credit score misschien als een negatieve factor kan worden gezien als bijvoorbeeld mensen die op Wallstreet werken, of bij een bank of wat dan ook. Maar iemand die louter een minimumloon baantje wil hebben...dat snap ik gewoon niet. Geen idee of het in andere staten ook zo erg is. Ik heb gehoord dat het in Florida op dit moment wel heel erg schijnt te zijn.
En je doet er zo weinig aan en dat is nog wel het meest frustrerende.

Comments:
Hi Sue

De meeste werlgevers vinden een slechte credit score een teken dat je geen verantwoordelijk persoon bent. Ze vinden dat als je een rommeltje maakt van be financien je ook Een rommeltje maakt van je werk. Zit een kern van waarheid in natuurlijk.

Wat betreft je lening aanvraag, ik Heb jet vermoeden dat als be 2 keer bent afgewezen Een bank een 3e keer niet zal staan trappelen. Tenslotte moeten die dealers ook gewoon een aanvraag bij een bank indienen voor je.

Ze zeggen ook dat ze denken dat financieren geen prbleem is, maar geven geen garantie dat je het krijgt!

Als Ik jou was zou ik me wel 2 keer bedenken voordat ik in deze tijd een lening zou afsluiten!

Groet,
Tink
Portland
 
@Tink
Denk dat je gelijk hebt wat betreft credit score.
Lening is voor mij op dit moment de enige manier om een betrouwbare auto te rijden die me minder kost dan de mijne nu. Ben niet afgewezen door de credit union, maar ik wil gewoon niet aan een co signer vast zitten.
 
First of all, sorry voor de rare grammatica. Ik verstuurde de comment van m'n iPhone en die doet alle Nederlandse woorden verbeteren in Engelse! En het was laat dus ik zag slecht met die kleine lettertjes. Maar goed het was leesbaar, maar het staat stom. ;-)

Ik denk dat ik het met Petra eens ben. Ik zou m'n Dodge verkopen en er een betrouwbare Toyota voor terug kopen.

Voordat wij naar de US verhuisden in 1999 voor de eerste keer heb ik de 'Financial Library' van Suze Orman gekocht voor weinig op Ebay. We waren dus goed op de hoogte van alle ins and outs en wat te doen om je score omhoog te krijgen en wat je score beinvloed.

Onze tweede verhuizing in 2005 heb ik voor mezelf het book van Suze Orman gekocht, 'The laws of Money, 9 steps to financial freedom'. Dat was een grote hulp voor mij, ik wilde niet financieel afhankelijk zijn van mijn man, stel je voor dat er iets met hem gebeurde? Moest ik met hangende pootje terug naar NL? Never!

Ze heeft ook een nieuw book uit nu, 'Women and Money, I want you and every woman you know to take control of your lives by taking control of your finances.' Als je bij een bieb in de buurt zit dan kan ik je deze boeken van harte aanbevelen. Ze spreekt op zo'n directe duidelijk manier dat je meteen ziet hoe je er over 5 jaar financieel KAN voorstaan.

Wat ik aan wilde halen uit haar boek is wat ze zegt over het kopen van auto's.
Ze schrijft:' One of the reason we Americans do not like to keep our cars for very long is because we do not like to pay for repairs. But this doesn't make good financial sense. Would you rather pay $1000 a year on repairs on a car or $5000 a year in finance payments?'.
Ze gaat verder door te schrijven dat je beter een goede betroubare used car can kopen die je werkelijk 'owned' en de payments die je zou maken als je een nieuwe zou financieren opzij te zetten voor een emergency funds voor reparaties e.d. Op die manier ben je schuldvrij.

Ook zegt ze dat doordat je auto al gebruikt is je niet iedere keer 'freak-out' als je een krasje maakt en dat moet laten repareren want anders gaat de waarde van je auto omlaag. Als je een nieuwe auto koopt gaat hij 20% in waarde omlaag zodra jij hem van de dealers pakeerplaats afrijd.

Met een oudere gebruikte auto zijn je verzekerings kosten lager en je DMV kosten ook. Dat is allemaal geld wat je weer opzij kan leggen voor je auto nood fonds zodat je niet in paniek hoeft te raken bij een reparatie. Toyota staat het best bekend als gebruikte auto.
Een ander tip die ze geeft is te proberen een half jaar het geld dat je kwijt bent aan je lening opzij te zetten om te zien of je je het werkelijk kan veroorloven of dat je in de problemen raakt. Als je je auto terug moet laten halen doordat je het niet meer kan betalen ben je verder van huis, plus de negatieve invloed op je credit score!

Echt als je kan moet je die boeken een door nemen, het systeem is lastig maar je kan het naar je hand zetten en er het beste uit halen.

Wij hebben veel baat gehad bij haar adviezen en veel geleerd als immigrant zijnde.

Wij hebben in 2005 een Saab gekocht van 2001 en keurig alle service beurten e.d gehad en rijd nog steeds als een trein!
Zou geen andere auto willen, maar goed niet iedereen is een Saab liefhebber.

Heb je je rebate check al gekregen? If not- je hebt tot 12 Oct de tijd om hem alsnog aan te vragen. ;-) Weer wat extra geld!

groet,
Christine
Portland, OR
 
Oops sorry, verbetering, dat moet zijn 15 Oct voor je stimulus check and niet 12 Oct!
 
Hoi Sus.
Internet en telefoon werkt weer. Zonder kosten een probleem opgelost.
Ik ben het eens met "you favorite fairy think" Een hollands spreekwoord hiervoor is niet verder springen dan je polsstok lang is. Over auto's ik rijd in een volvo van 8 jaar oud met 145000km in miles ongeveer 232000. Ik denk dat dit een optie is aangezien volvo's in amerika redelijk goedkoop zijn Onderhoud om de 15000km of 24000 miles. En nu rekenen. Hoeveel km.miles per jaar rijd ik. Wat kost een standdard service beurt etc. Op internet vond ik volvo's met weinig km/miles en een redelijk prijs. Leeftijd van deze auto's ongeveer vier vijf jaar oud. Hebben we wat te doen over twee weken. Uit alle verhalen die ik lees begrijp ik dat amerikanen geen goede auto's kunnen maken. Waarom heb ik er dan zoveel gezien toen ik in Florida was. Is dat volharden in je fout of een sterk gevoel van vaderlandsliefde. of zijn er toch nog goede amerikaanse auto's Wie geeft raad?????

je trouwe fan
 
Sue,

Ik raad je ook aan het boek (of boeken) te kopen/lezen van Suze Orman en naar haar TV shows te kijken. Ik heb daar zo ontzettend veel van geleerd, met name als ze uitlegt hoe alles werkt, met name de credit card maatschappijen, zodat je weet waar je op moet letten als je iets doet.

Laatst zag ik op haar website dat ze zelfs een software programma heeft, waarin je zelf je hele financiele situatie kunt invoeren, zodat het systeem je 'leert' hoe je hier in Amerika het best met je geld kunt omgaan, om je credit score flink te verbeteren. Het kost geloof ik $45 dollar en zelf wil ik het vandaag of morgen ook aanschaffen, al is het alleen maar om me te spelen en te zien wat de effekten zijn van mijn toekomstige beslissingen. Ik wil mijn score ook zo hoog mogelijk hebben natuurijk, omdat ik straks voor mijn nieuwe hypotheek niet de volle pond wil betalen.

Even een reaktie op wat 'je trouwe fan' schrijft over Amerikaanse auto's die slecht schijnen te zijn...

Ik hoor ook van veel Amerikanen dat Amerikaanse auto's niet de beste zijn wat kwaliteit betreft. Toch worden veel Amerikaanse auto's (dus ook de 'trucks') gebouwd in andere landen en veel modellen van Japanse auto's gewoon in Amerika! Al gaat het alleen al om de onderdelen.

Zelf rij ik Amerikaans, omdat ik vind dat Amerikaanse auto's in Amerika horen, maar dat is een gevoels kwestie of beter gezegd een emotionele beslissing. Ik wil onder geen voorwaarde een Japanse auto op mijn drive way hebben staan hier in Amerika. Ik zal (op de Bentley na dan, maar die is nog te duur voor mij) dan ook nooit zolang ik in Amerika woon, een andere auto dan een Amerikaanse auto blijven rijden.

Zelf heb ik in 2005 een nieuwe Ford Expedition gekocht en tot op heden heb ik hier nog geen enkele keer problemen mee gehad. Het ding rijdt als een trein en elke 3000 miles staat hij in de garage voor de service beurt, dus hij wordt goed onderhouden (scheel ook natuurlijk).

Wilde ik hem vorig jaar nog inruilen voor weer een nieuwe, omdat ik achteraf graag een zwarte had willen hebben, maar heb toch maar besloten nog enige jaren in deze blauwe te blijven rijden, gewoon omdat ik weet dat hij gewoon goed is. Mijn gemiddelde service beurten voor deze Amerikaanse Ford liggen zo tussen de $37 en $47 dollar per service beurt.

De volgende service beurt wordt de 60k mile service beurt en die gaat mij $570 dollar kosten, maar dan wordt hij ook echt binnenste buiten gekeerd. Mocht men iets vinden dat vervangen moet worden, dan heb ik altijd nog mijn extended warranty achter de hand.

Ik vind Ford dan (in mijn persoonlijke geval) een zeer betrouwbare auto en de volgende zal ook weer een Ford Expedition gaan worden of nog groter, als er een groter broertje uit zal komen tegen die tijd.

Toch wil ik ook tegen de tijd dat ik ga zoeken naar een andere auto proef gaan rijden in een Chevrolet Suburban... die is ook erg mooi namelijk, de nieuwe modellen. Maar of ik de switch durft te wagen als ik met mijn geld klaar zal staan weet ik nog niet. Ford heeft toch een streepje (door ervaring) voor.
 
Hoi Sus.
Het regent en is guur in Nederland.
En dat op zondag ook nog.
Dan maar zoeken op internet naar de auto's in the usa.
Ik kwam op www. carsdirect.com.
Kan iemand mij vertellen wat voor soort organisatie dit is. De prijzen die zij hanteren leken mij goedkoper dan bij de standaard dealers. In nederland kennen we o.a. Autotrack.nl Die geeft alleen informatie waar je auto's kunt kopen. Misschien helpt dit bij je zoektocht naar de ultieme auto.
Veel succes.

je trouwe fan
 
@Tink
Bedankt nog voor de tip over de boeken van Suze Orman. Daar ga ik zeker even naar kijken. Kan altijd handig zijn.

BTW, hoe werkt de Iphone? Werkt die goed?
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?