Wednesday, January 07, 2009

 

High Fructose Corn Syrup

High Fructose Corn Syrup (HFSC)...Ik weet niet eens hoe dat op zijn Nederlands heet. Het enige wat ik wel weet is dat het in Europa niet gebruikt mag worden, en het in de USA praktisch overal inzit.

Het lijkt erop dat ik voor dit product, of een van ingredienten waar het mee gemaakt wordt, allergisch ben of in elk geval gevoelig voor ben.

En niet dat ik daar dus zelf achterkom… Een collega vroeg waarom ik eigenlijk nooit soda drink op het werk en het meestal bij water of vers gezette ijsthee hou. Dus ik vertelde hem dat ik als ik soda drink uit de soda fountain ik soms een soort van allergische reactie krijg met rode ogen, een verstopte neus en dat ik dat liever niet heb. Vraagt hij in ene of ik dat altijd al heb of sinds ik naar Amerika ben verhuisd. Ik vertel hem dat ik het in Nederland ook wel had en ook met blikjes frisdrank, maar vreemd genoeg dan weer niet met flessen frisdrank en ook niet zo hevig als nu. Hij had geen idee wat de soda fountain (dus waar je bij de McDonalds bijvoorbeeld je frisdrank uit krijgt), of blikjes ermee te maken hadden, maar dat ik maar eens moest kijken of ik misschien allergisch was voor High Fructose Corn Syrup.

Toen ik hem vroeg hij daar dan weer bijkwam vertelde hij me (wat ik zelf eigenlijk ook wel wist maar ja het kwartje viel niet) dat HFCS in Europa niet gebruikt mag worden en het hier in de USA overal inzit en een familielid van hem allergisch was.

En verdomd, ik ben een lijst bij gaan houden...ik kreeg ook waterige ogen na het eten van pancakes met maple syrup, en na het drinken van een goedkope fruit punch, en ik had een fles coca cola (geen diet maar gewoon) over van Nieuw jaar en na een flink glas daarvan was het ook mis. In de maple syrup, de fruit punch en de coca cola zit allemaal High Fructose Corn Syrup. Evenals in een simple magnetron menuutje dat ik van de weet at. Even bracht de fles coca cola me op het verkeerde been, want ik heb nooit problemen met flessen frisdrank...Toen ben ik terug gaan denken, koste wat moeite maar het is me gelukt...als ik een fles frisdrank heb is het meestal Diet Coke/Pepsi oftewel light...in de light dranken zit geen high fructose corn syrup...in de USA eb ik eigenlijk alleen maar flessen diet coke gehad en tja dan de flessen frisdrank in Nederland die waren HFCS vrij.

Nu denk ik nog steeds dat ik ook niet helemaal tegen dat ene ingredient kan dat dan wel in blikjes en drank uit soda fountains zit, maar weer niet in flessen frisdrank. Wat dat dan is ben ik nog steeds niet achter.

Maar ik zal in elk geval niet verbaasd staan als het ook inderdaad de High Fructose Corn Syrup en of de caramel coloring is waar ik dan ook niet helemaal tegen kan. Dus nu maar proberen in elk geval de HFCS uit mijn dieet weg te halen. Dat gaat wat worden LOL. Zelfs in de ketchup zit dat spul…ik heb nu een ketchup gevonden waar het niet in zit. Heinz reduced sugar en Heinz organic ketchup. Ook de reduced Grape Jelly zit het niet in en Hellman’s light mayonaisse heeft het volgens het label ook niet. Skippy peanutbutter is HFCS vrij maar helaas…de Amerikaanse chocolade melk poeder zit het wel in…nou ja dan maar wat minder chocolade melk drinken.
Ach er zijn ergere dingen in het leven. Als ik het nu maar weet en er rekening bij hou en het zoveel mogelijk uit mijn dieet haal (ja sorry behalve de chocolade melk dan) dan komt het ook wel goed.

Helaas dan geen appelmoes, kant en klare spagetthi uit blik (ach zelf maken is toch lekkerder), maple syrup, spagetthi saus uit blik (dan maar weer terug naar de zakjes poedersaus), en magnetron menus meer. Daar moet ik maar kijken naar wat duurdere alternatieven.
Ach gelukkig heb ik ook nog best veel in mijn kasten staan waar het niet inzit. Dus straks heerlijk een tonijn sandwich, broodje pindakaas, een pizza (zit het vreemd genoeg weer niet in) of een lekker bakkie soep.

Over eten gesproken, hoog tijd om avondeten in elkaar te flansen.

Comments:
Vervelend, als je daar gevoelig voor bent. Maar een ding viel me op: de maple syrup. Als je daar de pure versie van koopt (wel duurder, natuurlijk) zit er niets dan maple syrup in.
 
Hey, je brengt me op een idee...

Sinds wij in Amerika wonen is mijn vrouw voor 80% van het jaar 'ziek'. Niet echt ziek, maar allergisch en loopt steeds met natte ogen en een natte neus rond. Dit was in Nederland nooit het geval.

We hebben van alles geprobeerd, samen met onze huisarts en er is geen medicijn dat tegen de allergie werkt.

Het gekke was dat ze dit al gelijk kreeg toen we eerst in Illinois woonden. Het is hier in Colorado gewoon verder gegaan, terwijl de lucht en de natuur hier totaal anders is, maar de allergische reakties wel precies hetzelfde zijn in beide staten. Daarnaast heeft ze ook nog een klein jaartje in Nevada gewoond en inderdaad... precies hetzelfde!!!

Bedankt voor dit bericht! Ik ga er eens achteraan en kijken of het hier niet mee te maken heeft. Mocht dit inderdaad zo zijn, dan is het probleem opgelost. Dat zou fantastisch zijn. Hier hebben we totaal niet aan gedacht.

:-)
 
@Kasaka
Bedankt voor de tip. Had ik nog niet bij stil gestaan. Pure syrup is wel duurder inderdaad maar ik mag mezelf dan ook best wel een keer trakteren en pancakes met syrup zijn toch lekkerder dan zonder vind ik LOL

@Martin
Grappig inderdaad van Tova, dat het in elke staat hetzelfde is. Ik hoop dat het bij haar ook de HFCS is. Wel lastig maar gelukkig makkelijk op te lossen. Succes ermee. Ik ben heel nieuwsgierig.
Het schijnt overigens dat best veel mensen niet tegen dat spul kunnen.

Sue
 
@Martin
Bij mij begon het overigens ook vrijwel meteen na aankomst in de VS overigens maar omdat het ook in de winter was dacht ik eerst dat het gewoon een verkoudheid was. Waarschijnlijk niet dus (althans voor het merendeel niet LOL).

En als ik teveel melk drink (een simpel glas melk is geen probleem maar meer wel) dan krijg ik ook last. Heeft weer niks met High Fructose Corn Syrup te maken, maar hier zitten in de melk weer andere dingen dan in Nederland. In Nederland had ik ook nooit last met melk.

Ach ja je moet er wat voor over hebben om in de USA te mogen wonen LOL.
 
@ Sue - We gaan he uitzoeken en laten het je nog wel weten. :-)
 
Inderdaad dacht ik ook aan de maple syrup; wat je in de winkel koopt is 'pancake syrup' waar als je geluk hebt een paar druppels echte maple syrup zit. Dus maar eens de echte proberen!
 
Dat is niet zo mooi dat je daar allergisch voor bent, vooral omdat het in zoveel producten zit! Maar je kunt het inderdaad uit je dieet weg laten. Alleen jammer als je dingen hebt die je echt lekker vind zoals je chocolademelk ;-)
 
Heb je soy chocolate milk al geprobeerd? Daar zit waarschijnlijk geen HFC in. Mijn zoon vind het huismerk van Trader Joe's heerlijk, ik drink het niet dus kan daar niets over zeggen. Ik weet niet of je daar een Trader Joe's hebt, en die chocolade melk is lang houdbaar.
 
Geachte heer, mevrouw,

Met deze e-mail willen wij u op de hoogte brengen van ons bedrijf Holland Comes2U. Wij richten ons op Nederlanders die zich hebben gevestigd in het buitenland of Nederlanders welke voor langere tijd werkzaam zijn in het buitenland.

Vaak horen wij dat deze groep mensen de Nederlandse producten zo missen. Men mist het kunnen lezen van een magazine of boek, het kunnen genieten van hun favoriete drankje, de snoep en ga zo maar door.

Holland Comes2U is een bedrijf wat voorziet in deze behoefte. Wij leveren wereldwijd de producten die u in Nederland elke dag in de supermarkt kocht. Wij zijn jong, dynamisch en willen ons richten naar de wensen van de klanten. U mag altijd vragen om producten die wij niet op website verkopen. Wij zullen er alles aan doen u te helpen aan dat waarnaar u vraagt.

Holland Comes2U heeft altijd leuke acties en nieuwe producten waarvan wij u op de hoogte houden met een nieuwsbrief. Op onze website kunt u zich hier voor inschrijven of als u nu al enthousiast geworden bent, gelijk aan de slag gaan en lekker gaan winkelen om op die manier binnenkort al te kunnen genieten van al die Nederlandse producten.

Check daarom nu onze website www.hollandcomes2u.com en u hoeft nooit meer zonder te zitten.


Met vriendelijke groet,
Reinier Wagener en Frank van Dommelen.


PS: Misschien bent u bereid een link van ons bedrijf op uw website te plaatsen. Uiteraard plaatsen wij dan ook een link van uw website op die van ons.

Holland Comes2U is onderdeel van RevanDo V.O.F.
 
Sue,

In Nederland is er tegenwoordig wel High-Fructose Corn Syrup (HFCS) aanwezig. Het staat hier ook wel bekend als isoglucose of hipper: glucose-fructose siroop. Het zit in de Augurken van Kuhne, het cranberrysap van Oceanspray, de eigenmerk frisdranken etc. Dubbelfriss zit het dan weer niet in. (A-merk)

Cola light is echter niet beter: daar zit Aspartaam in en dat veroorzaakt hersentumoren.

Maar wat betreft dat HFCS: ja, gek he, dat er zoveel Amerikanen te dik zijn... van HFCS krijg wordt je 'ik zit vol' gevoel onderdrukt.
 
Ik weet hoe het is.

Toen ik voor het eerst in de V.S. kwam wonen in 1999, had ik geen last van al dat CS en HFCS, sterker nog, ik was niet eens bewust van het bestaan ervan, hence, never had any problems with it.

Ik was echt verslaafd aan Mountain dew, en dronk van dat goedje ruim 2 galons/day, at least most the time.

dus weer terug naar NL begin 2002, en tot aan 2004, nergens last van gehad, normale dieet en uitteraard bijan geen amerikaans product tot mij genomen met uitzondering van blikjes Mountain Dew die ik zo nu en dan kocht (E2.5 per blik, dus 3-4x per jaar).

in 2004 weer terug naar de V.S. en uitteraard heel blij om weer een fles Mountain Dew te kopen. Twee weken later, flinke last gehad van mijn handen.
mijn vingers begonnen flink op te zetten en tussen de gevrichten kreeg ik verschrikkelijk veel jeuk, dit ging gepaard met raare blaasjes op mijn huid, vooral bij mijn handen en vooral bij de gewrichten tussen de vinger kootjes.

dus ik denk, dat zal wel iets tijdelijks zijn, totdat mijn pa naar de Doc moest en tussen neus en lippen door de de arts vroeg wat mijn symptomen konden zijn.
dus hij raadde me pa aan om mij 2 weken lang alleen water te laten drnken, geen snoep of iets zoets, en ik moest dan opletten 1- Corn Syrop en 2- High Fructose Cornsyrup.

Dus dat was even flink opletten, en na twee weken goed opgelet, en flink wat water drinken, verdwenen mijn symptomen. Maar ik dacht, dat zal wel tijdelijk zijn, dus maar weer een poging gewaagd om mijn fav. frisdrankje te proberen en jawel hoor, de symptomen kwamen keihard terug.

Dankzij mijn moeder wist ik precies ook waar ik op moest letten.

Ik kan alleen maar zeggen, HFCS heeft niks positiefs met zich gebracht. Ja het is goedkoop, maar het is een ramp om het in je lichaam te krijgen.
voor wie dan ook in in de V.S. woont of een poging waagt, beware for HFCS. Steer clear from it and stick when possible, at any cost, to organic.
 
@Dave
Jeetje da's wel een heel erg heftige reactie. Zo erg heb ik het gelukkig niet. Bedankt voor de tip aangaande corn syrup dat je ook daar op moet letten.

Ben je nog steeds in de VS?

Sue in Orlando, FL
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?