Saturday, March 28, 2009

 

Van Fast Food naar Sales

Het werd weer eens tijd voor een update. En wat voor een…

Ten eerste wil ik even melden dat ik van de week mijn examen voor Community Association Manager gehaald heb. Nu is het nog even wachten op de uiteindelijke licentie die per post wordt opgestuurd. Dus die is binnen.

Iedereen heeft dat wel eens van die dagen dat je gewoon echt geen zin hebt om naar je werk te gaan. Maar je gaat en dan valt het allemaal wel mee achteraf.

Een paar weken geleden werd ik echter wakker met het gevoel…ik heb hier geen zin meer in…en dan ook echt totaal geen zin meer. Iets waar ik al jaren inzit (en eigenlijk door toeval ingerold ben), viel me in ene zo ontzettend tegen. En waarom...ik ben zelf veranderd denk ik, en Fast Food Management hier is toch wat anders dan Fast Food Management in Nederland. Niet perse slechter, maar gewoon anders. Hoe dan ook voor mij had het gewoon niks meer. Ik kon mezelf dit niet nog jaren zien doen. Kortweg, ik had het gewoon gehad LOL.


Dus tja wat dan...de economie is nou ook niet zo danig dat je even makkelijk een carriere switch kan maken. Althans dat dacht ik...


Nu was ik dus al bezig met een cursus voor Community Association Manager (hier onderdeel van een hele brede Real Estate industrie), en tijdens die cursus werd aangeraden om tzt ook het papiertje voor Real Estate Sales Associate te gaan halen. Dat was niet nodig om het werk van een Community Association Manager te doen, maar wel weer voor Property Management. Gek genoeg doen Community Manager en Property Manager nagenoeg hetzelfde werk. Alleen de Community Manager heeft hier veelal te maken met koopwoningen en een Property Manager met huurwoningen. Die Real Estate Cursus zou hoe dan ook een goede aanvulling zijn.

Dus ik dacht vorige week waarom schrijf ik me gewoon niet in voor een cursus voor Real Estate Sales Associate. Zo gezegd, zo gedaan. Ik naar de Real Estate school van mijn keuze en de eigenaresse kwam zelfs even met me praten en nam volledig de tijd voor me. Voor ze me inschreef wilde ze wel even zeker weten wat mijn motivatie was en waarom en wat ik wilde doen, want het was geen makkelijke cursus. Ze vroeg ook nog even of ze mocht weten wat ik deed. Dus het hele Community Management verhaal uitgelegd en dat ik het graag als aanvulling daarop wilde doen. Na mijn verhaal gehoord te hebben schreef ze me in en gaf ze me tevens een telefoonnummer van een Timeshare Resort hier in Orlando. Die zochten gastvrije mensen om alvast bij ze te komen werken in de sales, nog voordat ze een Real Estate sales licentie hebben, iets wat bedrijven normaal niet doen. Enige was ik mocht dan geen deals sluiten, maar kreeg een salaris. Dat trok me wel. Ben ik alvast in de industrie bezig, terwijl ik dan nog mijn papiertje kan halen. En ook leuk, met een Community Manager license kan je ook timeshares gaan managen, althans het Community Association gedeelte ervan.


Dus ik gebeld en werd na wat vragen van het resort uit, meteen uitgenodigd voor een interview. Ik erheen, en ik verwachtte eigenlijk niks. Ik heb ooit iets met Sales gedaan maar dat was de Sales en Marketing afdeling bij Subway helpen, met franchise seminars en met leads spreken jaren terug, in de hoop dat die enthusiast worden en de Sales Manager de deal kan sluiten. Was overigens wel leuk om te doen want die mensen waren eigenlijk al zo ver dat ze iets wilden doen en kwamen bij Subway terecht. Kennelijk ben ik goed genoeg want ik ben aangenomen. Enige voorwaarde is wel dat ik na de training, meteen met mijn Real Estate License aan de slag ga. Tja dat was ik toch al van plan dus mij best. Ik moest er dus alleen wel de eerder gereserveerde cursus voor afzeggen, want die viel dus net in hun trainingsweken die al vast stonden. Maar dat is inmiddels ook al geregeld. De eigenaresse was wel even verbaasd, maar vond het erg leuk en wenste me veel succes en of ik aan haar wilde denken als de tijd daar was voor de cursus. Ja geen probleem.

En nu ben ik terug (althans vanaf 1 april, nee geen grapje) bij het resort bedrijf waar ik destijds 9-10 jaar geleden voor stage geplaatst werd. Alleen was dat toen voor de activiteiten en op een andere resort locatie. Er is me destijds wel gevraagd of ik geen interesse had om de sales te gaan doen, ik zou volledig getraind worden, maar heb dat toen afgehouden…en heb me de afgelopen jaren toch wel afgevraagd wat nou als…nu heb ik dus de kans om daar een antwoord op te krijgen. Maf toch als dingen soms lopen. En nog maffer...een van de jongens met wie ik destijds stage liep, is nu de Director of Sales van het resort waar we stage liepen. Die moet ik dus een keer gaan opzoeken.


Ik heb er vreselijk veel zin in. Het wordt keihard werken en studeren de komende tijd, het zal zeker geen eitje worden, maar dat was het managen van een Fast Food Restaurant ook niet. In de positie is veel contact met gasten en hoewel het uiteindelijke doel is om te verkopen, ben je er ook voor de gasten en maakt mensen wegwijs in de omgeving. Dat trekt me wel. En ik schijn er dus de persoonlijkheid voor te hebben LOL.

De afdeling waar ik overigens kom te werken, krijgt te maken met mensen die al een timeshare hebben, maar willen upgraden naar een grotere unit of interesse hebben in een exchange met een ander resort. De mensen die zeg maar op de Disney tickets afkomen, of gebruik maken van de hotelnacht optie, worden overgelaten aan een andere afdeling. Mooi om in te komen in het hele sales verhaal dus.

Van de week heb ik orientatie gehad en het voelt heel goed. De mentaliteit is zo anders. Zeer gastvrij (maar het is dan ook de Hospitality Industry), zeer professioneel en business minded. Maar goed het is en blijft Sales. Dus er moet wel verkocht worden. En daar word ik de komende twee weken voor klaargestoomd. De komende twee weken dus even geen updates en/of e-mail want ik moet hard aan de studie. Wat zeg ik, ik ben al aan de studie. We hebben op de orientatie al huiswerk meegehad wat af moet zijn voor de eerste dag.


Ach straks wordt dit (zie foto hieronder) mijn “kantoor” en ben ik elke dag lekker met mensen aan de slag en buiten aan het lopen, tours geven op de property. Ver te rijden hoef ik niet want het ligt aan de overkant van de snelweg, op nou misschien 3 mile (5 km) weg. En o ja de werktijden zijn van 7am tot 3pm. Kan toch niet beter, kan ik eindelijk weer in een normaal ritme komen en heb ik weer lekker de avonden voor mezelf. En beter nog...eindelijk weer midden in de nacht als een normaal persoon in mijn bedje liggen slapen. Het is gewoon een feest LOL.

Overigens voor de liefhebbers, het gebouw onderaan de foto is de voormalige receptie, restaurant en zwembad van Sonesta Village, dan aan de rechterkant zijn nog net een paar van de voormalige Sonesta Villas zichtbaar, en bovenin de foto zijn dan de "nieuwe" timeshare condominium gebouwen.



Comments:
Leuk voor je! Veel succes!
 
Interessante wending in je carriere ineens, en grappig dat je weer terecht komt waar je eerder hebt gewerkt. Succes!
 
@Kasaka
Dank je LOL

@Bibi
Ja maf he. En ook bedankt.
 
Geweldig nieuws dit en ik ben ontzettend blij met je wisseling van werk.

Ja, als je het ineens niet meer naar je zin hebt, kun je beter iets anders zoeken. Werk neemt tenslotte wel een heel groot gedeelte van je leven in beslag en is belangrijk genoeg om je er goed in te voelen.

Nog veel knapper vind ik het dat je het in deze tijd hebt weten te regelen. Ik zou denk ik niet zo snel een andere baan kunnen vinden met hetzelfde salaris als ik nu heb in deze tijd. Mensen worden alleen maar om me heen ontslagen en niet meer aangenomen.

Succes met de studie de komende tijd. We horen je wel weer...

:-)
 
@Martin
Dank je.
Ik ben ook wel heel erg blij dat ik zo snel wat in een andere richting kon vinden. Moet ik wel heel eerlijk bij zeggen dat ik ook gewoon mazzel heb dat in Orlando nu het seizoen weer begint en de timeshare markt hier weer aantrekt.

Het start salaris is iets lager dan wat ik had, maar het betaald de rekeningen en heb ik straks mijn real estate licentie dan krijg ik er commissie bovenop dus dat komt wel goed. Ik ben allang blij dat ik deze kans krijg en geen nachtwerk meer hoef te doen of als ik wel een keer vroeg werk midden in de nacht wakker gebeld te worden door een andere manager LOL. En verder zien we wel hoe het balletje rolt.
 
Sue, normale tijden werken en een normaal leven opbouwen om je werk heen is veel belangrijker dan je eigen wezenloos werken, nachten en avonden van huis zijn en onregelmatige diensten draaien. Daar is geen geld tegenop gewassen.

Wij hadden (of eigenlijk mijn vrouw) in Nederland ook een eigen zaak. Daar kwam veel geld binnen, maar de uren en tijden die je er in staken, waren gewoon niet terecht. Na 10 jaar de zaak verocht, ineens met een ontzettende terugval in onze maandelijkse inkomsten, maar de vrijheid die we daarvoor terug kregen was onbetaalbaar!!!

Ondank het best even slikken was (financieel) na de verkoop van de zaak, hebben we er nog niet een sekonde spijt van gehad. Het meeste geld dat we verdiende ging trouwens toch naar de belastingdienst. Die hebben de grootste financiele klap moeten verwerken, hahahaha...
 
@Martin
Dank je. Wat je zegt klopt zeker. Ik merk het nu al. Ik studeer me een slag in de rondte en tot in de late avond, maar heb alsnog al zoveel tijd over. Als ik straks erdoor ben en niet meer hoef te studeren weet ik me waarschijnlijk geen raad met de zeeen van tijd die ik dan overheb LOL. Het is wel een stuk relaxter zo overigens.
Sue
 
Dat is even het roer om. Fijn dat je meteen wat gevonden hebt, en dat je er meteen werk van gemaakt hebt toen je wist dat je je werk niet meer leuk vond. Heel veel succes!
 
Ik vind het Fantastisch voor je. Kheb nog wel een verhaaltje over Timeshare, maar dat vertel ik nog wel eens. Je kent me niet, denk ik, maar kijk maar is bij Matosh op de site dan vind je me wel.

Groeten, die kale uit Illinois
 
@Annemiek
Dank je wel. Is inderdaad even wat anders, maar bevalt tot nu prima.

@Die Kale uit Illinois
Hey welkom op mijn site. Ik denk dat ik wel een idee heb. Heeft je zoon toevallig net een zwarte band behaald? Ben wel nieuwsgierig naar je verhaal overigens. Ben inmiddels weer terug uit Duitsland?

Sue
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?