Sunday, June 14, 2009

 

Amerikaan worden

Ik kreeg gisteren een leuke vraag via een commentaar op mijn blog namelijk of ik bereid ben straks mijn Nederlandse paspoort op te geven.

Het antwoord daarop is een volmondig JA.

Nu heb ik het ook makkelijk want ik ben in mijn uppie dus ik hoef met niemand rekening te houden. En Nederland staat het niet toe dat ik als ik in mijn uppie blijf, en ik vraag US Citizenship aan, dat ik Nederlander blijf.

Op zich kan ik me die houding wel indenken. Ik begrijp het volkomen. Ik keer Nederland immers de rug toe en wil liever bij Amerika horen. Tja logisch toch dat ze dan bij de Nederlandse regering zeggen nou ga dan maar LOL.

Maar wat ik dan niet helemaal snap is dat ik van datzelfde land dan wel weer mijn Nederlanderschap mag behouden als ik ga trouwen met een Amerikaan. Want dan zien ze het in ene als dat je de nationaliteit van je man aanneemt, dus dan is het anders. Maar ik vraag dan hoe dan ook nog steeds volledig uit eigen wil de Amerikaanse nationaliteit aan. Ook dan niemand die me dwingt, want zover ik weet is Amerikaan worden niet een vereiste nadat je een Amerikaan trouwt…dus What's the difference? Om met Christopher Reeve te spreken "I am still me".

Voor mij dan de vraag…waarom zou ik dan Nederlander willen blijven als ik niet welkom ben als ik single blijf, maar wel als ik getrouwd ben?

Ik zie een aantal algemene argumenten voor het behouden van een Nederlands paspoort:

Het schijnt dat je Nederland sneller binnen komt als in de EU rij mag aanschuiven voor de douane, dat kan alleen met een EU paspoort;
Mensen kijken Amerikanen met de nek aan;
De optie die open blijft om ooit terug te keren naar Nederland om te wonen en werken;
Met een Nederlands paspoort blijf ik Nederlander;
Mijn kinderen (heb ik dus niet) kunnen naast Amerikaan ook Nederlander worden en naar Nederland emigreren als ze willen.

Van de bovenstaande argumenten zie ik voor mij persoonlijk alleen de 4e en laatste als een goed argument voor behoudt van een Nederlands paspoort.

Reisen kost tijd en of die EU lijn nu echt zoveel sneller is dat dit opweegt om een Nederlands paspoort te behouden betwijfel ik. Ik kom Europa en Nederland ook in op een Amerikaans paspoort dus dat is het ook niet;
Ja niet idereen is gecharmeerd van Amerikanen, maar ik zie dat niet als probleem. De landen die ik bezoek houden me denk ik niet tegen bij de grens als ik met een Amerikaans paspoort aankom in plaats van een Nederlands. En wat de rest denkt moeten ze zelf weten.
De optie op terug te keren naar Nederland om te leven, wonen en werken…is inderdaad aanlokkelijk. Maar over 2.5 jaar wanneer ik Amerikaan wordt, dan betekent dit dat ik hier zo gesetteld ben dat ik hier wil blijven. Waarom zou ik dan nog naar Nederland willen vertrekken om daar weer opnieuw te gaan beginnen? Want het mag dan je land wel zijn, maar ook daar als je weer terugkomt moet je compleet opnieuw beginnen. Dat zie ik echt niet zitten.
Ik heb geen paspoort nodig om me Nederlander te voelen. Dat zit van binnen, ik ben nog steeds dezelfde persoon. Een paspoort verandert daar voor mij niets aan.
Kinderen heb ik niet dus dat is makkelijk. Maar dit argument zou inderdaad eventueel voor mij de enige reden zijn dat ik een Nederlands paspoort zou behouden zodat zij ook een Nederlands paspoort kunnen krijgen en dat ik hen dan de mogelijkheid kan geven om later te kiezen.

Maar zoals gezegd ik heb geen kinderen. Dus voor mij wegen de voordelen van het hebben van een Amerikaans paspoort veel zwaarder.

Voordelen van een Amerikaans paspoort:
-Ik hoef mijn greencard niet te verlengen en mag eindelijk Amerikaan onder de Amerikanen zijn;
-Met een Amerikaans paspoort heb ik niet meer de restricties die aan een permanent resident zitten dus ik hoef bijvoorbeeld niet meer te wachten op een vernieuwd rijbewijs maar mag lekker meteen de DMV ermee uitlopen;
-Ik mag meestemmen over het lokale en landelijke beleid;
-Ik hoef niet meer met en een paspoort en een greencard op reis;
-Met een Amerikaans paspoort mag ik me Amerikaan noemen en zo voel ik me ook. Maar van binnen blijf ik toch ook nog steeds een beetje Nederlander LOL.

Mogelijke nadelen van een Amerikaans paspoort
-Als de oorlog uitbreekt kan je opgeroepen worden om het land te dienen….
Dat geldt overal te wereld. In mijns inziens is dat een vereiste van een staatsburger dat je je land dient indien nodig.
-Je kan Jury Duty krijgen
Ja niet prettig maar dat zien we dan wel weer. Het hoort erbij.
-Je kan je niet meer vestigen in Nederland of Europa
Ik denk ook niet dat dit nog aan de orde is als ik een Amerikaans paspoort heb. Tenzij ik tegen de tijd in de kids zit, maar dat zien we dan wel weer. Ook dat is waarschijnlijk niet aan de orde.

Ik ga straks dus inderdaad voor een Amerikaans paspoort LOL.
Maar misschien is de beslissing voor mij ook anders. Ik ben naar Amerika gekomen omdat ik naar Amerika wilde komen. Met het idee ik wil hier wonen, werken en leven en ik ga voor citizenship. Ik ben voor mezelf gegaan zeg maar, als dit een beetje begrijpelijk overkomt.

Dit is mijn verhaal. Ben benieuwd naar de verhalen van anderen.

Comments:
Hoi Sue,

Leuk blog. Ben een stille meelezer...
Ik zou het Nederlanderschap niet zo snel opgeven als ik jou was. Ik vind het altijd belangrijk om zoveel mogelijk opties open te houden, you'll never know. Ook al denk je er nu niet aan ooit terug te gaan naar Nederland, over een paar jaren denk je er wellicht anders over. Bijna heel Europa is dan een mogelijkheid met je Nederlanderschap. Ik vind dit voordeel vele malen groter dan de administratieve voordelen die je geniet als je besluit om Amerikaan wordt. En Amerikaan kun je je ook voelen zonder dat passpoort.
Nu heb en hou je alle opties open. Wat wil je nog meer?
Succes,

Groetjes uit Minneapolis
Paul
 
Ik was degene die jouw die vraag stelde. Ik wilde sinds m'n 12 in Amerika wonen en ben op m'n 21 in m'n uppie in Amerika gaan wonen.
Lang verhaal kort ik had een werkvisa en na enkle jaren ben ik met een Amerikaan getrouwd.
Ik heb gelukkig de mogelijkheid om twee paspoorten te hebben en niemand weet wat de toekomst brengt. Kijk alleen maar naar de gezondheidszorg hier. Al die emigranten die nu roepen oh ik zal nooit meer terug willen naar Nederland zitten als ze ziek worden in het eerste vliegtuig terug naar Nederland, daarnaast als er iets met m'n man gebeurt dan ga ik terug naar Nederland en het feit dat ik dan amerikaanse ben betekent een voordeel qua erfenis belasting welke anders gigantisch zou zijn.Dus inderdaad wel belangrijk om te zorgen dat je verzorgt de toekomst in gaat. Dit is een keihard land en niemand die hier voor je klaar staat als het mis gaat.Dingen waar je niet aan denkt als je nog jong bent maar als je ouder wordt veranderen je ideeen. Ik wens je geluk en gezondheid voor de toekomst maar m'n advies is om je groene kaart aan tehouden totdat je met een Amerikaan trouwt.Je zult geen spijt hebben van twee nationaliteiten. Hoe meer keuze je hebt voor je toekomst hoe beter. Ik ben het volledig eens met Paul.
 
Hoi Sue,

In 1999 (bijna tien jaar geleden) gaf ik mijn Nederlanderschap op om mijn ouders te sponsoren hier te kunnen blijven wonen. Dat deed ik met pijn in mijn hart, eerlijk gezegd. Maar ja, voor familie moet je wat over hebben. Drie jaar later vertrok mijn moeder terug naar Nederland om daar te wonen, terwijl zij degene was, die daar "nooit" weer heen wilde.
Tja, wat kan ik zeggen. Ik miste mijn Nederlanderschap minder, dan ik dacht. Vond het fijn om nu eindelijk mee te kunnen stemmen in beslissingen, die ons leven betroffen.
Maar ik heb in 2006 toch het Nederlanderschap teruggevraagd via mijn huwelijk. Allerminst voor mezelf, maar vooral voor de kinderen, je weet nooit, wat het leven brengt.
Jij hebt geen kinderen en volgens alles, wat ik heb gelezen, is het voor mensen, die in Nederland geboren zijn, niet zo verschrikkelijk moeilijk om uiteindelijk toch het Nederlanderschap terug te krijgen, mocht dat nodig zijn.
Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik het eigenlijk niet weten. Destijds wilde ik mijn Nederlanderschap echt niet opgeven, om de redenen, die Paul geeft, vooral. Maar toen dat eenmaal gedaan was, was ik ook wel weer erg blij om Amerikaans te zijn en had geen haast het tweede paspoort aan te vragen. Als ik geen kinderen had gehad, weet ik ook niet, of ik dat gedaan had. Succes met je beslissing (al heb je die zo te zien al genomen).
 
@Paul en @Laura
Welkom op mijn weblog en bedankt voor de reacties. Die zijn altijd welkom.

Ik snap het standpunt geheel dat het handig is alle opties open te houden. Niemand weet immers inderdaad wat de toekomst brengt.

Met een Amerikaans paspoort kan ik me inderdaad niet makkelijk weer in Nederland of Europa vestigen.
Maar op dit moment zie ik dat ook niet als optie. Toen ik nog in Nederland zat heb ik wel gekeken om me eventueel vestigen in een ander Europees land maar er was niks wat me trok. En nog steeds niet. Het was eigenlijk of de VS of Canada mocht de VS echt nooit lukken.

Mocht mijn mening of mijn gezinssamenstelling tussen nu en 2.5 jaar veranderen dan kan ik altijd nog zien en eventueel opties openhouden. Maar als ik zoals het er nu uitziet moet kiezen tussen Nederland of de VS dan ga ik voor de VS. Ik heb het dan al 5 jaar zodanig gered, dat ik weet dat me dat de rest van mijn leven ook moet lukken. Met alle voor en misschien nadelen van dien. Maar dat is voor mij inherent aan de keuze om te emigreren dan wel Amerikaan worden.

@Petra
Ik wil inderdaad straks ook graag 'meebeslissen' met de besturing van het land waar ik woon en werk (en belasting betaal lol). Mocht ik eventueel kinderen krijgen, dan is het een optie om Nederlanderschap te houden dan wel opnieuw aan te vragen, maar dan doe ik het eigenlijk om hun keuzes en opties te verbreden.

Sue
 
Hoi Sue,
Ik woon nu 10 jaar in Miami en zal nooit m'n Nederlandse paspoort opgeven. Het niet kunnen meebeslissen over de toekomst van dit schitterende land weegt ,volgens mij dan, niet op tegen de mogelijkheid om terug te keren naar je echte "roots". Iedereen die in de USA woont is Amerikaan, toch? Heb ik geen USA paspoort voor nodig.
 
Ik heb ook een green card, al 4 1/2jaar en kijk echt uit om over 1/2 jaar mijn Amerikaans Citizenship aan te vragen. Omdat dit (zoals Nederland dit ziet) vrijwillig is, wordt op dat moment mijn Nederlands Staatsburgerschap mij afgenomen.

Amerika heeft er geen problemen mee dat als ik mijn Nederlands Staatsburgerschap zou behouden. Het is Nederland die dit niet toestaat, dus ik heb geen keus.

Ik zie het dan ook niet dat ik Nederland de rug toe keer, maar het is Nederland die mij (als Nederlander) de rug toe keert.

Het is niet anders, dus ik heb geen keus.

Net als jij heb ik geen plannen om ooit nog terug naar Nederland te gaan en zal de rest van mijn leven in Amerika blijven wonen. Met een green card mag ik wel in Nederland blijven stemmen (ook al woon en kom ik er nooit in mijn leven meer), maar ik mag met een green card weer niet stemmen in Amerika.

Wat heb ik daar aan? Ik woon hier en niet daar, dus wil in Amerika stemmen waar ik woon en leef. Stemmen in Nederland heeft totaal geen betekenis voor mij, want ik heb er niets meer te zoeken.

Maar goed, buiten dat om is er wel iets anders dat mij niet lekker zit met de Nederlandse wet. Mijn vrouw is uiteraard ook Nederlandse, maar heeft naast haar Nederlandse paspoort ook een Israelisch paspoort, omdat in Israel geboren is.

Ik als Nederlander mag dus geen twee paspoorten/Nationaliteiten hebben, maar mijn vrouw als 'buitenlandse in Nederland' mag dat weer wel. In mijn ogen is dit de zoveelste 'positieve' diskreminatie welke de echte Nederlanders moeten slikken.

Nu komt het gekke...

Als ik straks mijn Nederlandse Staatsburgerschap MOET opgeven, op het moment dat ik American Citizen ben, dan is voor de Nederlandse wet mijn vrouw gehuwd met een Amerikaan. Als zij daarna ook beslist om American Citizen te worden, dan mag ze van Nederland naast haar American Citizenship ook gewoon haar Nederlands paspoort/nationaliteit blijven behouden en heeft dus als 'Nederlandse' 3 paspoorten/nationaliteiten in haar bezit.

Ook al komt ze nooit meer naar Nederland, ze mag dat 'ding' gewoon blijven behouden, ook al is ze 'buitenlandse' en niet een geboren en getogen volbloed Nederlandse.

Ik moet straks wel de definitieve beslissing maken wat ik ga doen en die beslissing heeft grote gevolgen, want je eigen Nationaliteit op te moeten geven is niet niets. Ik roep dan wel keihard dat ik er graag vanaf wil, omdat ik altijd al graag Amerikaan had willen zijn, maar hoe dichter het voor de deur staat, hoe moeilijker ik het vind worden. Vraag me niet waarom, want nogmaals, ik zou voor geen goud meer terug naar Nederland willen. Ik heb daar al zeker 1 1/2 jaar geleden (als het geen 2 jaar geleden is) al afstand van gedaan. Ik lees geen nieuws meer in Nederland, kom niet meer op Nederlandse websites en heb alle banden die ik met Nederland heb zo goed als afgebroken. Ik mis er totaal niets en heb er ook totaal geen behoefte meer aan om nog enige banden met Nederland te behouden. Ik woon hier en moet (lees: wil) hier in Amerika verder met mijn leven. Wat er in Nederland gebeurt, en dat zeg ik heel eerlijk, dat zal mij een worst wezen. Ik wil het ook niet meer weten.

Dit is voor mij de reden dat ik voor 99% zeker weet, dat mijn beslissing om Amerikaan te worden en hiervoor mijn Nederlandse Nationaliteit op te moeten geven, de juiste beslissing is voor mij.

Maar nogmaals, ik heb Nederland niet de rug toegekeerd. Het is Nederland die mij de rug heeft toegekeerd. Ik vind het wel best dan, haha...
 
Ik hang liever mijn NL paspoort aan de wilgen want ik zie het niet gebeuren dat ik daar ooit nog ga wonen. Kids zijn bij mij ook niet aan de orde. Dus ik denk wel dat ik m op zal geven als het zover is.
 
Leuk om iedereen zijn standpunt te zien.

@Emiel
Hoe bevalt het in Miami?

@Martin
Waar ik naar op zoek was zeg jij. LOL. Nederland keert inderdaad ons de rug toe als we niet met Amerikanen trouwen. Grappig inderdaad dat Tova haar Nederlanderschap wel kan behouden. Kan het misschien zo werken dat Tova haar Nederlanderschap behoudt, via jou Amerikaan wordt en dat jij dan via haar weer Nederlander kan worden misschien? Of hebben ze die loophole in Nederland dichtgetimmerd?

Op dit moment heb ik er nog geen moeite mee Nederlanderschap op te geven, maar inderdaad wie weet als het dichterbij komt...

@Bibi
Waar ik hele zinnen voor nodig had, zeg jij in een paar woorden LOL.
 
usadutch.com
is een goede website waarin je velen verhalen kunt lezen van nederlanders die na vele jaren in Amerika weer terug verhuizen.
Dus je weet maar nooit hoe het balletje rolt.
 
@BIBI

Als jij met een Amerikaan getrouwd bent dan hoef je je Nederlanderschap niet op tegeven.
 
Sue, ik heb me er niet zo in verdiept, maar als ik Amerikaan ben en mijn vrouw nog steeds Nederlandse, dan lijkt het voor mij stukken gemakkelijker om terug te keren naar Nederland in de toekomst als dit (om welke reden dan ook) nodig mocht zijn.

Het is toch van de zotte dat als je Nederlander bent, geboren en getogen, er meer dan 40 jaar hebt gewoond dat het moeilijk is om weer terug te keren, ook al heb je een keer besloten Amerikaan te worden.

Het lijkt me ook niet meer dan normaal dat wanneer je in een land woont, werkt en leeft, dat je je aanpast aan dat land en wilt stemmen in het land waar je woont. Dat ik er dan voor kies Amerikaan te worden, zodat ik mag stemmen in de U.S., is een goede zaak. Echter, dit mag (vind ik persoonlijk) niet afgestaft worden door Nederland. Nederland wil toch ook dat haar immigranten zich aan Nederland aanpassen? Lijkt me ook normaal, als men kiest zich in Nederland te vestigen. Ik doe hetzelfde, maar dan hier.

Ondanks ik straks Amerikaan ben, ik zal altijd Nederlander zijn en blijven. Ik ben er eenmaal geboren en opgegroeid. Daar kan ik niets aan veranderen.
 
Ook hier een stille lezer.

Mijn oom woont inmiddels ruim 40 jaar in Australië en heeft al heel lang geen Nederlandse nationaliteit meer. Enkele jaren geleden dacht hij erover weer terug te keren naar Nederland (jeugdsentiment?). Makkelijk zou het niet gegaan zijn, maar onmogelijk was het niet. Als je in Nederland geboren bent uit Nederlandse ouders, is de mogelijkheid terug te keren er altijd, denk ik.

Grappig wat Martin vertelde, dat als hij Amerikaan wordt, Tova met een Amerikaan is getrouwd en dus wel de Nederlandse nationaliteit kan houden. Wellicht dat wij het op die manier zouden doen. Dat toch een van ons de NL nationaliteit behoudt zodat de kinderen dit ook kunnen. Met het ook op hun toekomst.
Nou ja, niet dat het voor ons speelt, maar mochte we ooit in Amerika terecht komen...
 
'ook' moet 'oog' zijn en 'mochte' natuurlijk 'mochten'.
Sorry voor de typefouten. Het is laat...
 
Als je na een aantal jaren in amerika te hebben gewoond terug naar NL wil, doe het dan eerst tijdelijk want er is in die jaren veel veranderd en dat vergeten mensen meestal. Ik heb over de jaren enkele mensen gekend die terug zijn gegaan. Ongeveer de helft daarvan heeft er spijt van gehad en ik ken drie stellen die weer terug zijn gekomen. Zij erkennen nu dat het Nederland dat zij achter hadden gelaten niet meer bestond en ze er niet meer konden wennen.

Mijn moeder is na 25 jaar ook teruggegaan, want ze wilde zo graag dichter bij familie zijn. Jammer genoeg zag ze die bijna nooit toen ze eenmaal weer in NL was.
 
Hoi Sue,

wat een reacties zeg. Ik moet zeggen, ik ken je nu al een paar jaartjes en het had me verbaasd als jij niet had gekozen voor het Amerikaanse. Ook toen jij in Nederland woonde was je altijd met Amerika bezig. Ik snap daarom ook precies waarom jij de keuze maakt die je maakt. En mocht het in de toekomst zo zijn dat je om welke reden dan ook naar Nederland terug zou willen, kom je daar ook wel weer uit. Al zou die beslissing mij heel erg verbazen...
 
Wat Jannie schrijft, dat klinkt me heel erg bekend in de oren!!!

Ik ken ook iemand die na meer dan 20 jaar in Amerika heeft gewoond terug is gegaan naar Nederland, maar binnen een jaar weer terug in Amerika zat, omdat het niet was wat ze dacht dat Nederland zou zijn.

Daarnaast heb ik precies hetzelfde van iemand in Amerika gehoord, die terug is gegaan naar zijn land omdat hij zijn (zogenaamde) vrienden mistte, maar eenmaal terug waren de kontanten de eerste twee a drie weken goed, maar daarna bleek dat ieder toch zijn/haar eigen leven aan het leiden was en voelde hij zich in zijn eigen land nog eenzamer tussen zijn 'vrienden' dat hij zich in Amerika voelde. Hij is dan ook weer snel teruggekeerd naar Amerika, waar hij achteraf gezien toch betere vrienden bleek te hebben dan in zijn geboorteland.

Het was dus vies tegengevallen om terug te keren, terwijl hij inderdaad dacht zich daar meer thuis te voelen.
 
Wow ik heb geloof ik nog nooit zoveel comments gehad op een bericht.

Ik ga zeker de site USADUTCH even bekijken. Ben benieuwd naar de verhalen daar.

Het is zeker goed om iedereens reacties te lezen. Toch blijf ik er voor mezelf bij dat ik voor citizenship ga. Dat is iets waar al jaren in de familie over gesproken wordt en iets wat ik heel graag wil. Als ik dan mijn Nederlanderschap op moet geven betekend dit dat het moeilijker wordt om ooit terug te keren naar Nederland. Maar dan vraag ik mezelf af...wil ik terug naar een land waar ik al jaren niet meer geweest ben en waar inmiddels ook alles en iedereen verandert is, terwijl ik dan hier in de VS mijn leven heb opgebouwd?
Ik weet wel er zijn situaties waarvoor of waardoor men teruggaat. Maar op het moment dat ik citizen wordt, heb ik hier zodanig mijn leven opgebouwd dat ik ook hier wil blijven. En om dan een optie open te houden voor mocht zich eventueel een situatie voordoen...hopenlijk gebeurt dat niet. En om dan mijn kans om citizen te worden te laten liggen voor een "What If", persoonlijk zie ik dat niet zitten dus ik ga ervoor.
Maar ik begrijp heel goed dat er anderen zijn die wel die deur open willen houden. Maar vooralsnog heb ik nog 2.5 jaar te gaan dus ik heb nog even.

Sue
 
Sorry, hier ook een stille lezer:) Ik vind dit ook een moeilijk kwestie, en ik vind het heel interessant om alle reacties te lezen.
Ik zou, omdat ik met een Amerikaan getrouwd ben, Amerikaans staatsburgerschap kunnen aanvragen, en Nederlander blijven. Maar dat laatste, daar zitten nog zo veel bureaucratische haken en ogen aan, dat ik daar ook niet echt naar uitkijk (en het dus de vraag is of ik daar wel zin in heb). Daarnaast hoor ik vanuit de Nederlandse politiek steeds meer geluiden dat ze optie op dubbele nationaliteit willen afschaffen. Dus het is volgens mij nog maar de vraag hoe lang die optie op dubbele nationaliteit blijft bestaan.
Dat brengt bij mij dan weer de vraag naar boven of je onderdeel wilt zijn van een land dat klaarblijkelijk redelijk negatief tegenover emigranten (en dus jijzelf) staat. Ik voel me er in ieder geval steeds minder verbonden mee.

Maar ja, de vraag blijft; als jij tientallen jaren in de VS woont, wil je dan echt terug naar een land alleen voor de gezondheidszorg of het sociale stelsel? (dat suggereerde een aantal posters). Ik zie mezelf dat echt niet doen, dit is dan je thuis, Nederland niet meer. Wat hebje daar dan te zoeken? Je geeft toch niet heel je leven op (en dus, als je nog een green card hebt, ook de mogelijkheid om terug naar de VS te gaan) voor de centen?

Maar ja, echt nooit meer terug kunnen, dat zou ik wel moeilijk vinden hoor..

Het blijft een lastige kwestie!
 
@DixieChick
De Nederlandse politiek maakt inderdaad de optie om Nederlander te blijven niet echt makkelijk. Ik heb echt het idee uit het oog uit het hart. Zo voel ik het. Jaren lang was er geen dual citizenship, nu mag het wel, veel mensen maken en maakten gebruik van die optie en nu is er in ene dan weer sprake van mogelijk afschaffing. Wat willen ze nou denk ik dan.

Amerika verwelkomt ondertussen nieuwe staatsburgers met open armen. En het maakt de VS niks uit hoeveel nationaliteiten je hebt. Als je op het moment dat het nodig is maar trouw zweert aan Amerika.
En dat bevalt me wel.

Inderdaad de optie open houden om terug te gaan voor eventueel gebruik van de sociale voorzieningen zie ik niet gebeuren. Afgezien maar van de vraag of dat dan uberhaupt mogelijk is en zo makkelijk is als sommigen doen voorkomen.

Voor mezelf weet ik het inmiddels wel. ALs ik over 2.5 jaar hier nog zit, ga ik wel vanuit, dan ga ik voor staatburgerschap. Ik heb hier dan teveel geinvesteerd en opgebouwd om dat zomaar even op te geven.

Sue
 
Ik heb nu dubbel citizenship. Het heeft me 20 jaar geduurd eer ik er eens werk van maakte om Amerikaan te worden, en na een nare ervaring met border patrol (niet eens aan de grens nota bene) ben ik me er meer van bewust geworden hoe weinig echte rechten je hebt als greencard houder. Dus een paar jaar geleden werd ik Amerikaan, maar heb erna ook mijn Nederlands burgerschap weer aangevraagd. Niet dat ik zoveel heb met Nederland, maar voor de kinderen, zodat ze gemakkelijker in een Europees land kunnen wonen als ze het ooit zouden willen. Ze hebben nu ook een Nederlands paspoort.

Voor de reistijden in de rijen hoef je het niet te doen! Het kost zoveel tijd en papierwerk om je NL burgerschap terug te krijgen, dat dat geen goede reden zou zijn!

Als ik nu 1 van de 2 weer op zouden moeten geven en kiezen, zou ik het Nederlanderschap weer opgeven.

Wel grappig hoe mijn familie over dubbel burgerschap denkt. Ze vinden dat het niet moet kunnen, en denken daarbij vooral aan de Marokkanen. Toen ik hun eraan herinnerde dat ik er ook onder val, was het "o ja". Daar hadden ze nog niet aan gedacht :)
 
@Xerxes
Hey dank je. Ik denk overigens dat DixieChick bedoelde dat Nederland negatief staat tegenover emigranten (dus ons, landverlaters LOL). Althans zo las ik het.
Maar evengoed mooie post. Je weet ik ga ervoor straks. Thanks!!!
Dit land is veel te mooi om er niet vol deel van uit te maken.

@Annemiek
Inderdaad een voorval aan de grens is buiten het feit dat ik graag Amerikaan wil worden en onderdeel van dit mooie land wil zijn, een van de redenen dat ik graag die green card straks wil omzetten. Dan weet ik zeker dat ik zonder trammelant het land weer in mag.
 
hey sue je hebt gelijk. ik las te snel. Dixiechick sorry...

mazzel
 
EDIT POST XERXES
Even reageren:
America is immigrant vriendelijk. Sinds 2006 laat Amerika meer permante residenten toe in haar land dan welk ander land dan ook. We hebben iets van 37.5 million immigranten in ons land, dat is meer dan 10 procent van de hele populatie. Amerika is het enige land waar de regering jaarlijks 50,000 nieuwe immigranten toelaat zonder dat zij enige banden hebben met het land (DV lottery). Waar we niet zo blij meezijn zijn illegal immigrants en in 1986 werden zij door President Reagan met Amnesty 'beloond' en nu wachten de vele illegalen voor de volgende amnesty die ik denk zij zullen krijgen...Ik zelf was een illegal immigrant (who did not expect anything from the USA) maar kreeg een green card na minder dan een jaar illegal residency (DV lottery); ik won het in 1993 en het feit dat ik illegaal was geweest was toen geen probleem, ik moest een boete betalen en kreeg mijn green card, dat is nu wel anders, but hey that's my story.

Ik woonde al iets van 12 jaar in de USA toen ik besloot om Citizen te worden, het moment dat het duidelijk maakte voor mij om citizen te worden was 9/11. Ik had altijd het idee om het papierwerk te doen maar was gewoon lui, omdat ik nooit echt het verschil merkte toen ik een green card had, ik werd altijd gezien als American, voelde mij compleet American behalve wanneer verkiezingen aan orde waren omdat ik niet mee kon stemmen.

Dus na 9/11 was het echt raak voor mij, ik voelde dat het tijd was om ciizen te worden. Ik wist dat ik mijn Nederlanderschap zou verliezen, maar in Nederland ben ik desondanks dat Nederlands mijn eerste taal is, en in Amsterdam geboren ben, mijn ouders, grootouders, great grand parents Nederlands zijn/waren, allochtoon. Hier in America ben ik ten eerste US Citizen, ik kan zelf uitmaken of ik een ethnicity aangeef (except for census, but I can choose not to participate). Amerika en haar inwoners van kust tot kust, van de grote steden van NYC/L.A. tot kleine dorpjes in Texas and suburban Chicago hebben mij altijd met respect behandeld en altijd als een van hun gezien, ik heb mij vanaf het moment dat ik voet zette in dit land nooit onwelkom gevoeld, ik kan niet hetzelfde zeggen over Nederland. Het was ook niet moeilijk voor mij om het Nederlanderschap op te geven en deed dat met volle blijdschap omdat ik het Amerikaans burgerschap ervoor in plaats kreeg.

Vele vrienden van mijn in Nederland vertellen mij dat de EU voor hun niet veel voorstelt en na de laatste verkiezingen vragen vele Nederlandse vriendinnnen om mijn hand (green card), ze maken geen gebruik ervan om in Parijs of London te wonen en ze hebben zeker geen interesse om zich in Polen ofzo te vestigen. De europese identiteit is at best a sham...

US Citizenship is meer dan administratieve voordelen, het is een commitment, het is deel van een fantastische geschiedenis dat dit land heeft, je bent opeens deel van een land dat immigratie als kern van haar geschiedenis heeft, waar gelukkig individualiteit voorop staat en de verdovende welfare state minimaal is vergeleken met NL en andere Europese landen.

Martin, Sue en Bibi, ga ervoor, ik kan je garanderen dat je nooit spijt zal hebben.

Martin, alvast welkom, over een half jaartje!

God I love this country!

Proud to be American!

Xerxes
 
Hey Sue:

Amerikaan worden, als je zonodig je Nederlanderschap wilt houden dan trouw ik met je, de dag na je naturalizatie scheiden we weer. We hebben dan een echte Brittany Spears marriage, hebben we dat ook weer achter de rug!

Ik heb destijds zonder maar 1 onsje spijt mijn Nederlanderschap opgegeven.

Ik woon sinds m'n 18e (1992) in de VS, ik heb mij vanaf dag 1 thuisgevoeld. Ik ben voor 1 week in 1993 naar Nederland geweest en dat was tevens de laatste keer. Ik ga nooit meer terug en zelfs toen ik het moeilijk kreeg in de US (living on the streets, homeless) keerde ik niet terug naar NL voor haar 'fantastische, stijfelende' sociale voorzieningen. Met wat hulp van m'n Amerikaanse vrienden, de minimale sociale voorzieningen in de US, willingness to work any job en G.d kreeg ik m'n leven weer voorelkaar.

Ik werd Amerikaan omdat ik van Amerika en Amerikanen hou, haar geschiedenis is boeiend, voor mij is Amerika menselijk, maakt lelijke fouten maar heeft fantastische mooie momenten en is ook goed voor de wereld. Ik hou van de verhalen van immigranten van verscheidene backgrounds die Amerika eigen maken en Amerikaan worden en dus volop meedoen. Ik hou van de verscheidene regios in America en hoe anders een leven kan zijn in NYC vergeleken met het leven in de woestijn van New Mexico. America wekt elke keer weer optimisme in mij op, verrast mij elke keer weer.

Ik weet nog toen ik mijn green card had (ik had de oudere roze versie met de US op de achtergrond) en wanneer ik mij down en depressed voelde (NYC kan dat doen) ik naar de card keek en droomde over het feit dat ik overal in de VS kan gaan wonen en werken en wat een privilege dat was (Hawaii, Alaska, Florida etc. you get my drift) ik mij altijd weer goed voelde. Zoals ik al zei America wekt in mij een all-consuming optimisme op.

Ik was heel erg lui met Citizen worden. Maar toen 9/11 gebeurde maakte het mij echt wakker, ik vulde kort daarna mijn papieren in om US Citizen te worden. Tot de dag van vandaag heb ik daar absoluut geen spijt van. Dit is mijn home.

Ik heb de privilege gehad om naturalizatie ceremonies mee te maken van vrienden van verscheidene regios van de wereld (als Amerikaan). En elke keer is het fantastisch, de blijdschap van mijn vrienden, de amazement dat nadat ze die simpele oath zeggen zij echt deel zijn van dit fantastisch land. Het patriotisme die zij voelen (not necessarily a bad thing...), het maakt mij altijd blij...

Martin, ik kijk ernaar uit om je blog te volgen wanneer het zo ver is, ik kan het enthousiasme van de toekomstige blogs al voorstellen, by voorbaat, welkom!

Sue, ik vlieg voor de jouwe speciaal naar Orlando... Ik heb je dat beloofd en ik doe het dus echt!!!

Xerxes
 
Nou Sue, binnenkort kunnen we dus lezen over een huwelijk tussen jou en Xerxes! Mag ik getuigen zijn? LOL!

Xerxes, oh ja, ik kan niet wachten tot het zover is om mijn green card om te ruilen voor het Amerikaanse paspoort!

Soms kijk ik ook wel eens naar mijn green card en ben dan al berentrots en precies zoals jij het omschrijft, het geeft een gevoel dat je niet kunt omschrijven en het versterkt inderdaad weer de wetenschap dat je overal in de US mag gaan wonen en leven waar je maar wilt.

De green card geeft je die vrijheid en alles is mogelijk.

Ook wij kunnen morgen homeless zijn als ik mijn baan verlies, maar ach, als je wilt werken (en mag werken, waar je maar wilt), dan is het opnieuw beginnen gewoon mogelijk. Ik geef niets om materialisme, zolang ik hier maar gelukkig ben om te zijn en dat ben ik.

Het naar Amerika verhuizen is iets waar ik ook nooit een dag spijt van heb gehad. Ik voel me hier vele malen meer thuis dan ik mij ook in Nederland gevoeld heb. Heel gek, maar sinds ik in Colorado woon heb ik het 'thuis' voelen voor het eerst in mijn leven ervaren.
 
Oh, sorry... dat was ik dus, Martin! LOL!
 
Na je een tijdje "kwijt" geweest te zijn heb ik je blog weer gevonden. Leuke discussie hier op jouw blog. Mijn man is vorig jaar citizen geworden en heeft daarbij ook zijn Nederlanderschap verloren. Hij heeft er nog geen slapeloze nacht om gehad zover ik weet. Het positieve gevolg was dat wij konden trouwen en ik een korter proces had voor de greencard. Over 2 jaar en 5 maanden kan ik ook mijn citizenship gaan aanvragen en dat zal ik ook doen. Ik zou het gevoelsmatig niet erg vinden om dan mijn Nederlandse nationaliteit op te geven, maar het is niet nodig aangezien mijn man al Amerikaan is. Mijn kinderen naturaliseren automatisch mee en omdat zij hierin geen keuze hebben zullen zij ook dual citizenship blijven houden.
Ik ben benieuwd wat het voor jou over 2,5 jaar wordt. Er kan nog zoveel gebeuren in de tussentijd. Ik zou hoe dan ook gaan voor het Amerikaan worden, of het nou wel of niet betekent dat je je Nederlanderschap ervoor op zou moeten geven.
 
Lieve Sue,
Bevalt goed in Miami hoor!
Groetjes,
Emiel.
 
@dizzymisslizzy
Hi welcome back LOL. Hoe bevalt het in Texas?
Ik ga absoluut voor het Amerikaan worden. Kan ik dan wel of niet Nederlander blijven dat zie ik inderdaad dan wel weer.

@Emiel
Gaaf Miami. Moet toch echt een keer die kant op. En dan niet op doorreis naar de Keys LOL
 
Hoi,
Eerste keer dat ik je blog leest, ik woon al sinds 1970 in amerika en om eerlijk te zijn heb ik spijt dat ik mijn nederlandschap (automaties) kwijt raakte toen ik in 1981 mijn citizenship kreeg. Een green card en nederlands paspoort is het beste, je houd zo een achter deurtje open, ten tweede ben ik en blijf een trotse nederlander in hard en nieren, ik schaam mij als 'amerikaans" staats burger die in een land woont waar men, martelt, ontvoert, illegaal oorlog voert, geheimen gevangenissen , grof en brutaal de grondwet overtreeed, en 911 who really done it?
Met een minimaal loon van $6.45 burgers hier werken zich rot zonder zieken verzekering, schaamteloos
Als "American" schaam ik me dood.
Jan
Orlando Florida
 
Hoi Sue!

Ik heb afgelopen jaar in Los Angeles gewoond. Ik ben in het bezit van een journalisten Visum, graag wil ik terug en ook Amerikaan worden. Waar moet ik beginnen :-)

Groetjes

Joris
 
Hoi Sue!

Ik heb afgelopen jaar in Los Angeles gewoond. Ik ben in het bezit van een journalisten Visum, graag wil ik terug en ook Amerikaan worden. Waar moet ik beginnen :-)

Groetjes

Joris
 
@Joris
Dat is een goede vraag. Ik heb destijds vreselijk veel geluk gehad dat ik een green card won. Ben je inmiddels weer terug in Nederland of zit je nog steeds in de USA? Is je journalisten visum aan een tijdslimiet gebonden of kan je ook langer in de VS blijven?
Ik heb helaas geen idee hoe je een journalistenvisum om zou kunnen zetten naar iets permanents. Anders dan zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden van je visum en kijken waar het schip strand, maar dat moet natuurlijk ook wel financieel haalbaar blijven.

Succes en hou me op de hoogte van hoe een en ander gaat. Hou je een weblog bij?

Sue in Orlando, FL
 
Hallo,
Mijn naam is Petra en ik woon al 17 jaar in Zuid-Afrika. Wat ik mis in jullie verhalen is vermelding van regelingen omtrent de AOW. Elke Nederlander bouwt vanaf z'n 15de 2% AOW op. Toen ik in Zuid-Afrika kwam bleef ik trouw m'n AOW opbouwen d.m.v. de vrijwillige premie. Hoe doen jullie dit? Of mag je je NL burgerschap opgeven en nog steeds AOW ontvangen?
 
Ik bedoel dus: je bouwt 2% per jaar op van je 15de tot je 65de.
 
Hi,

AOW is voor zover ik weet, voor iedereen die na zijn/haar 16e in Nederland heeft gewoond. Het heeft dus niets met staatsburgerschap te maken. Voor zover ik weet zou ik als ik 65 wordt nog steeds AOW kunnen aanvragen, wel of geen Nederlander. Maar dit is voor mij nog een jaar of 30 weg dus ik hou me daar nog niet echt mee bezig. Wie weet of er tegen die tijd nog AOW is.

Groetjes,
Sue
 
In Januari 2013 mijn green card expires. Ik denk er vaak over om Amerikaans staatsburger te worden maar ik ben bang om dat achterdeurtje dicht te gooien. Ergens weet ik dat ik nooit naar Nederland zal terugkeren, ik heb mijn land gediend, in public safety en 10 jaar leger. Ik heb aan mijn plichten voldaan. Ik woon nu 13 jaar in the USA en ik hou van dit land, de ruimte, minder overheidbemoeienis, het recht om je te verdedigen, meer vrijheid. Als ik aan Nederland denk dan voel ik dat ik opgesloten zit. Ik dacht eraan om terug te gaan naar Nederland, maar dan zie ik mezelf zitten in een smal huurkamertje in een grote stad, geen rijbewijs, geen auto, geen baan, geen vrienden, een kleine uitkering. Mijn kinderen hebben hun eigen leven, die zitten niet meer op mij te wachten. Een verlenging van mijn Green Card voor 10 jaar kost $450 dollar. Aanvraag voor US citizenship kost $750 dollar. Ik ben in tweestrijd. Ik heb nog veel om over na te denken.
 
Hallo ik heb een vraag dit is nieuw voor mij ik heb een vrouw ontmoet die is in hawaaii weet iemand wat ik nodig heb voor dat ik daar wil trouwen met haar zij kan mijn onderhouden kan zij ook aangeven maar waar moet ik zijn omdat in werking te stellen en wat ik nodig heb voor aanspraak te krijgen dat ik voor goed blijf bij haar alvast bedankt willem
 
Hi Robbie,

Je zou eventueel als je verloofd bent een visa aan kunnen vragen. Dit is een lang process. Geen idee hoe een en ander in het werk gaat, want ik heb met dat visa geen ervaring maar misschien heb je hier wat aan:
http://amsterdam.usconsulate.gov/k_visas.html
Veel succes.

 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?