Friday, March 29, 2013

 

A year ago today en geen Nederlander meer (nu met foto's)

Ik ben nu precies 1 jaar Amerikaans Staatsburger (en zodoende ook een jaar Nederlander af). Dat mocht wel even gevierd worden vond ik. dus ik had vandaag en dat weekend even lekker 3 dagen vrij geregeld. Althans dat was de bedoeling. Toen kreeg ik gisteren een telefoontje van een man die interesse had in een huurhuis en me even 6 maanden huur wilde geven, zo graag wilde hij het huis. Tja dat hoeft nou ook weer niet. Maar hij wilde graag een en ander vandaag rondmaken. Tja wat doe je dan? Ik was even hard aan vrije dagen toe, maar de deal aan iemand anders geven die mogelijk even bijna $500 zou opleven zat me nu ook weer niet lekker. Dus ik dacht ik verschuif wel wat.

Dus vanmorgen eerst naar het Immigration Field Office hier in Orlando. Die hebben elke vrijdag een Naturalisatie ceremony en het leek me wel speciaal om dan juist vandaag precies een jaar na die van mij er eentje bij te wonen. Mijn ceremonie was op de rechtbank en hoewel indrukwekkend, miste ik een paar elemenenten. Zo werd het volkslied niet gespeeld, we kregen geen welkom video van de President te zien (maar wel een welkoms brief getekend door de President) en de muziek video van God Bless the USA van Lee Greenwood werd ook niet gespeeld. En we konden ons ook niet registreren als kiezer. Ik was het hele jaar toch wel benieuwd of dat bij alle ceremonies in Orlando het geval was. Nee dus. De ceremony die ik vandaag bij mocht wonen had al die elementen wel en dat was toch wel een extra tintje. En vorig jaar was ik op van de zenuwen, dat had ik nu uiteraard niet.
Nadat ik door de security check was, heb ik me bij de receptie gemeld en gevraagd of ik misschien een ceremonie bij mocht wonen vandaag. Dat was uiteraard geen enkel probleem en vonden ze hartstikke leuk dat ik die moeite wilde nemen.

Dus heb ik vanmorgen 91 mensen uit 31 verschillende landen Amerikaanse Staatsburgers zien worden (waaronder een ouder Nederlands echtpaar) en dit was pas de eerste ceremonie van de 3 die ze vandaag hadden. Ik was ook nieuwsgierig hoeveel mensen de Pledge of Allegiance (Eed aan de vlag) zouden opzeggen. Toen ik mijn ceremonie had, waren dat er niet veel en dat vond ik toch wel raar. Maar bij deze ceremonie was dat absoluut anders. Aan het begin werd het volkslied gezongen (bij die van mij niet) en vrijwel iedereen zong mee, en ook de Pledge of Allegiance  heb ik het overduidelijk uit heel veel monden horen komen. Dat was heel mooi en zo hoort het gewoon voor mij.




Na de ceremonie heb ik het Nederlandse echtpaar even gefeliciteerd en een fijne dag gewenst en toen ben ik lekker even gaan ontbijten bij Denny's. Eigenlijk wilde ik naar IHOP maar die zat barstensvol met tafeltjes hutje-mutje op elkaar, dus toen maar naar Denny's. Bij Denny's was het ook druk, maar de tafels staan niet zo dicht op elkaar. Ik heb lekker een kop koffie genomen en French Toast (wentelteefjes) met scrambled eggs en bacon. Yummie. Met zo'n stevig ontbijt kon ik makkelijk de lunch overslaan.



En na de Denny's op weg naar Montverde dat valkbij Clermont ligt op ongeveer 24 mile rijden bij mij vandaan. Daar mijn real estate client ontmoet en die was meteen weg van het huis en van de omgeving (weer geen foto's gemaakt) en heeft al het papierwerk ingevuld. Als hij ook daadwerkelijk verhuist heb ik op mijn vrije dag even lekker wat bij elkaar verdiend.

Ik wilde eerste nog naar de film vanavond maar dat doe ik morgen wel. Ik ben bekaf. Dus ik dacht ik ga naar huis en werk mijn weblog even lekker bij :-)

Het was me een jaartje wel. Ik ben blij dat ik de stap gewaagd heb. Het enige wat ik nog steeds een raar idee vind, is dat ik geen geldig Nederlands paspoort meer heb. Mijn Nederlandse paspoort verloopt deze maand en ik heb gebeld met het Consulaat, ik mag hem echt niet meer verlengen. Ik heb immers vrijwillig de Amerikaanse nationaliteit aangenomen, en ik ben niet getrouwd met een Amerikaan dus tja jammer dan. Technisch gezien ben ik al Nederlander af sinds vorig jaar, maar gevoelsmatig is het verlopen van mijn paspoort voor mij pas echt het "einde" bij gebrek aan een beter woord. Nou ja einde...ik ben en blijf geboren en opgegroeid in Nederland en dat neemt niemand me af, ook niet het wel of niet hebben van een of ander boekje waar ze bij de grens stempels in kunnen zetten. Maar dat ik nu bijvoorbeeld een visum aan moet vragen voor een verblijf van langer dan 3 maanden voor het land waar ik ooit toe behoorde, is toch nog steeds wel een bizar idee. Niet dat het op de planning staat hoor zo'n lang verblijf, maar gewoon het feit dat zo'n visum zou moeten is een gewoon een gek idee.

En mezelf voor diner nog even getrakteerd op Twisted Chips en een Appetizer schotel (met Chicken strips, gefrituurde kaas driehoekjes en potato skins) van O' Charley's, een restaurant hier. Het was alleen even iets meer dan gedacht dus hier eet ik morgen ook nog van:
(en als toetje een Cheesecake)






Comments:
Jemig zeg, ik wist niet dat je geen nederlands paspoort meer mag hebben. Toch wel een raar idee inderdaad.
 
Da's een leuk idee, het bijwonen van zo'n ceremonie op je eigenste 'verjaardag'!
En ja, dat verliezen van de Nederlandse nationaliteit vind ik echt zoiets stoms. Alsof je uitgespuwd wordt als landverrader of zo. Gelukkig zijn ze in Belgie iets flexibeler.
Had onlangs een client uit India die recent Canadees geworden was. India laat eigenlijk ook geen dubbele nationaliteit toe in zijn geval, maar hij krijgt in ruil dan wel een soort van sticker in zijn paspoort waarmee hij ten allen tijde en zo vaak hij wil naar India mag reizen en er zo lang mag blijven als hij wilt. Hij mag er ook werken of eigendommen aankopen en verkopen. Kijk, dat is toch een nette oplossing? Je mag eigenlijk alles nog, behalve je verkiesbaar stellen of zelf stemmen.
 
@Karla
Komt omdat ik niet getrowud ben met een Amerikaan en dus vrijwillig de Amerikaanse nationaliteit heb verkregen. Dan verlies ik de Nederlandse.

@Elke
Goed te horen dat Belgie wat makkelijker is. Wel mooi van de meneer uit India. dat is de perfect oplossing lijkt me. Ja van Nederland is het jammer. Het is een blijft een raar idee, maar ja zoals ze hier zeggen: "Their loss" :-) Ik begin er langzaam aan vrede mee te krijgen.
 
Ja, dat vind ik toch echt wel een dingetje hoor, dat inleveren van je NLse paspoort. 'k Ben er dan ook nog niet over uit wat te doen. Ik heb nog een jaar om daar over na te denken, dan pas zou ik voor het Amerikaans citizenship kunnen gaan.
 
Het lijkt me idd een vreemde gewaarwording dat je geen NL paspoort meer krijgt. Wij hoeven er gelukkig nog niet over na te denken (net 1 jaar GC). Vind het wel een moeilijke.
 
@Ymkje en Ina
Voor mij was de keuze makkelijk in die zin dat ik hier graag mee wilde kunnen stemmen en ik wilde me ook geen "gast" meer voelen. Verder kan ik met een Amerikaans paspoort nog steeds alle landen in die ik met een Nedederlands paspoort ook in kan. Het enige is dat ik nu niet meer langer dan 3 maanden in Nederland kan verblijven. Op zich zie ik daar op dit moment ook geen problemen mee. Voor mij was de keuze om Amerikaan te worden makkelijk, ik heb er zeker geen spijt van.

En Ina nog Gefeliciteerd met jullie Green Card :-)
 
Bedankt! Het is een stuk sneller gegaan dan we hadden verwacht. Vwb Amerikaanse nationaliteit denk ik dat we nog even wachten. Stel de jongens trouwen een Amerikaanse, dan mogen ze de NL nationaliteit ook houden. Maar ach, dat duurt nog wel even (hoop ik, lol)
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?