Thursday, May 23, 2013

 

Wat een week en ik kook weer (een beetje)

Zo duurt het jaren voordat je naar Nederland gaat, en zo kom je er 3x binnen 12 maanden. De laatste twee keer echter om minder leuke redenen. Van de week terug gekomen van wederom een weekje Nederland. Helaas ging ik dit keer naar Nederland omdat mijn lieve Tante overleden is op Hemelvaartsdag en we haar vorige week Woensdag hebben begraven. Ik ben heel blij dat ik bij haar begrafenis heb kunnen zijn, het was een mooie ceremonie en een mooie begraafplaats, zo eentje die vol staat met bomen. Het leek af en toe wel of je door een bos liep. Geluk bij een ongeluk was het Woensdag ook nog eens de mooiste en droogste dag van de week. In dezelfde week waren er nog twee crematies, een van een vriend van mijn ouders en de andere van een tante van mijn vader. Hoe kom je erop, drie in een week...maar aan de andere kant uiteraard wel weer goed gepland dan, dat dan wel weer. Nu is het wel even genoeg geweest voor dat soort dingen :-)

Verder nog even lekker op stap geweest met mijn Oom en met mijn ouders een dagje Dolfinarium gedaan en mijn oma even mee uit lunchen genomen.

Wat een klote zomer hebben jullie in Nederland trouwens. Bewolkt, regen en koud. Het is toch echt wel Mei. Ik kan me niet herinneren dat het toen ik nog in Nederland woonde zo koud kon zijn in Mei en dan voor zolang achter elkaar. Het leek wel herfst.

Door mijn tante ben ik overigens wel weer aan het koken geslagen. Ze had mij vorig jaar wat van haar recepten gegeven voor wat Indische (Indonesische) gerechten. Ik had die eerlijk gezegd nog nooit gemaakt, maar in ene vond ik dat toch wel eens tijd worden. Dus nadat ik in April ben teruggekomen ben ik aan het koken geslagen. Eerst Nassi Goreng met kip gemaakt en toen de dag erna Ajam Ketjap (kip met ketjap). Allebei niet echt ingewikkeld om te maken en nog goed gelukt ook. Gelukkig heeft ze me nog wat tips kunnen geven voor als je teveel sambal gebruikt. Ik ben namelijk niet zo samballerig, dus toen ik uitschoot met de sambal, had ik toch wel een beetje een probleem. Heb toen wel liters water achter over geslagen en kwam zo wel aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid water :-)

Doordat ik met haar recepten iets lekkers in elkaar kon koken, wat toch niet veel tijd kostte (en ook nog eens noet duur was), sta ik nu weer wat meer in de keuken. Vandaag heb ik zelfs Chicken Parmesan gemaakt. Dat is kipfilet met een korstje van Parmesaanse kaas. Dit was dankzij dit recept http://theenchantedcook.blogspot.com/2011/10/parmesan-crusted-chicken-hellmanns-mayo.html zeer makkelijk te maken. Eenvoudig, simpel en lekker.

Dus ondanks alles (of misschien wel dankzij alles), heb ik geleerd dat je niet lang in de keuken hoeft te staan om wat lekkers op tafel neer te zetten. Een keuken hoogheid zal ik wel nooit worden, maar ieder begin is er een.

De chicken parmesan (ziet er toch wel wat minder smakelijk uit op de foto maar was echt heerlijk)





Comments:
Gecondoleerd! Drie keer afscheid nemen in een week is wel veel emotie bij elkaar. Het weer in NL was in ieder geval passend begrijp ik.
Fijn dat je toch ook gezellige dingen hebt kunnen doen met je familie en het koken weer hebt leren waarderen. Die kip ziet er op de foto ook echt wel lekkker uit. Ik zal het recept eens doorgeven aan de kok hier in huis. Mijn man kookt namelijk altijd.
 
yuGecondoleerd! Wat betreft het koken, onze vrienden in Amerika reageerden heel verbaasd dat wij in Nederland iedere avond in de keuken staan om te koken. Ook ontbijten thuis met zn alle aan tafel vonden ze gek. Aan de andere kant keken wij raar op toen wij te vroeg in de Florida Mall waren en het harstikke druk was bij de Food Court voor het ontbijt. Ach, zo hebben we allemaal wel iets anders dat maakt het zo leuk om eens in een ander land te kijken.
 
@Ymkje
Dank je wel. Hopenlijk komt bij jullie de kio er ook goed uit.

@Linda
Dank je wel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen van mijn vrienden echt elke dag in de keuken heb zien staan. Ze koken wel maar zeker niet dagelijks. Maar ikzelf deed dat in Nederland ook al niet. Ik kook liever voor een paar dagen (kost immers net zoveel tijd) en warm de restjes dan op. Er is hier in de VS inderdaad veel meer een ontbijt cultuur in restaurants. Maar bij veel ketens heb je al voor een paar dollar een goed ontbijt en je hebt geen afwas :-)

Sue in Orlando
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?