Wednesday, June 06, 2018

 

Wat een verschil met woningen

Ik sta sinds 16 augustus van 2000 ingeschreven bij de woningbouw van Amsterdam. Ik had destijds een baan in Amsterdam en was op zoek naar een woning dichter bij mijn werk. Door de lange wachttijden is de woning in Amsterdam of nabije omgeving er nooit van gekomen. Ik had redelijk snel een woning in Lelystad (alsnog een wachtlijst van anderhalf jaar met versnelling omdat ik daar als kind gewoond had) en heb Amsterdam altijd maar door laten lopen, het was toch gratis.

Ook nu ik in de VS zit, heb ik het door laten lopen omdat ik toen nog niet wist hoe eea hier zou gaan lopen in het begin. Nu ik Amerikaans staatsburger ben, heb ik compleet geen recht meer op een sociale huurwoning in Nederland, ik ben geen Nederlander meer en heb ook geen baan daar meer. En toch kon ik de inschrijving nog niet opgeven. Zelfs toen ze twee jaar geleden in ene wel 10 euro per jaar gingen vragen. Niet dat ik ooit nog terug zou gaan naar Nederland, maar gewoon het idee om dat op te geven omdat je weet hoe lang de wachtlijsten zijn, als je er ooit weer op zou moeten komen. Superstom natuurlijk want in realiteit kom ik toch niet meer in aanmerking voor een woning daar al zou ik nummer 1 zijn (en al zou ik terug gaan, wat dus niet het geval is)

Eind van deze maand zouden die 10 euro weer worden afgeschreven. Zal ik het opgeven of aanhouden (ook alis aanhouden zoals gezegd nogal stom). En na 18 jaar op de wachtlijst was ik eigenlijk toch wel nieuwsgierig geworden wat de positie op de wachtlijst dan zou zijn.

En dat is eigenlijk in en in triest. Zelfs na 18 jaar ben ik nog steeds niet nummer 1 op de lijst. Er zijn een paar woningen waar ik in de top 15 (een enkele zelfs de top 3) maar het merendeel nog steeds de bottom of the barrel.

De woningen waar ik wel in de top 15 zit daar zijn de huren ook over de EUR 700, de woningen waar ik nog steeds erg laag zit, zijn de huren van het niveau wat ik had toen ik nog in Nederland woonde, zo rond de EUR 500
.
Hieronder wat screenshots met de huisnummers geblokkeerd.




En dat niet alleen. Ben je uiteindelijk nummer 1 dan mag je de woning gaan bezichtigen met een groep van nog 19 anderen, die na jou op de lijst komen. En allemaal op dezelfde tijd. Ik ga ervan uit dat ze dit doen omdat nummer 1 en misschien nummer 2 zou kunnen zeggen, sorry maar ik wil de woning toch niet. Maar als je met 19 anderen een groepsbezichtiging moet doen, hoe kan je dan in hemelsnaam een goed beeld van de woning krijgen.

Wat me ook opviel is dat je inkomen voor de afgelopen twee jaar moet kunnen aantonen, dus het hebben van een huidge baan nu, op dit moment, is kennelijk niet meer voldoende. En er staat nu specifiek vermeld dat je moet verwachten dat je wat kosten gaat hebben aan de woning eigen maken. Dat kan ik me op zich nog voorstellen want je wilt misschien een bepaalde kleur in de woonkamer, gordijen etc. Maar er staat specifiek bij vermeld dat je moet verwachten dat je de muren en plafond moet schilderen, maar ook behang moet aftrekken en de vloerbedekking verwijderen. Kennelijk hoeft de huidige bewoner dat dan niet meer te doen?

En wat zijn de huren gestegen. Zowel die van rond de EUR 500 als die van EUR 700 waren sociale huurwoningen met hetzelfde maximum inkomen van EUR 41000. Wat een enorm gat tussen het ene en andere. De huren in Orlando, FL zijn ook enorm gestegen de afgelopen 5 jaar alleen al, maar er zijn hier tenminste geen wachtlijsten. Nou ja dat is noet helemaal waar. Als je voor de rent controlled woningen in aanmerking wil komen waar je inkomen laag voor moet zijn, dan is de wachtlijst 1-1.5 jaar. Maar dat is niks vergeleken bij Nederland.

Ach ik zit lekker hier in Orlando, FL en kom in praktijk niet eens meer in aanmerking voor deze woningen al zou ik nummer 1 op de lijst zijn. Maar het was wel even grappig om eea te bekijken.











Comments:
Ben nu wel benieuwd of je je inschrijving nog een jaar verlengd hebt 😀
 
Ja wachtlijsten gaan hier tegenwoordig echt helemaal nergens meer over.
En denk je dat je in aanmerking komt voor een huis dan is er intussen weer iets veranderd waardoor je er toch weer niet voor in aanmerking komt.
Wij hebben precies om die reden een huis gekocht.

En ben ook wel benieuwd of je je inschrijving toch verlengd hebt :)
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?